وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 166
  • بازدید دیروز : 327
  • بازدید کل : 652890

بلاک چین (Blockchain) چیست و چه جایگاهی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟


بلاک چین (Blockchain) چیست و چه جایگاهی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟

 

از زمان به وجود آمدن بیت کوین در سال 2009 میلادی علاقه مندان زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند و این در حالیست که در حال حاضر بیش از 1500 رمزارز مختلف برای خرید، فروش و تجارت وجود دارد. با این حال مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره شود تکنولوژی می باشد که به وجود آورنده این تحول عظیم بوده است که به آن تکنولوژی بلاک چین (BlockChain) گفته می شود. تکنولوژی که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال براساس آن عمل می کنند.

اگر شما از دنبال کنندگان سیستم های بانکی، سرمایه گذاری یا ارزهای دیجیتال در ده سال گذشته بوده باشید، احتمالا واژه بلاک چین به گوشتان خورده است. اگر سعی بر آشنایی بیشتر با بلاک چین داشته اید، احتمالا با این تعریف مواجه شده اید:

بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledgers) غیرمتمرکز است.

ممکن است این تعریف کمی پیچیده به نظر برسد اما درک بلاک چین بسیار ساده تر از آنچه که این تعریف نشان می دهد، خواهد بود. پس با ما در این آموزش همراه باشید تا بیشتر با فناوری بلاک چین و نحوه عملکرد آن آشنا بشوید.

آشنایی اولیه با تکنولوژی بلاک چین

به بیان ساده، بلاک چین ساختاری زنجیروار از بلاک ها است که به افراد امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و … را می دهد. با این وجود فناوری Blockchain بسیار گسترده تر از یک سیستم پرداختی است. زمانی که ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال دنیا یا همان بیت کوین را خلق کرد، در کنار آن پروتکلی شگفت انگیز به نام بلاک چین را نیز به وجود آورد.

یکی از ویژگی های خارق العاده بلاک چین این است که هیچ فرد یا سازمان دولتی آن را کنترل نمی کند. در عوض تراکنش ها توسط افراد بصورت آنلاین تایید و اعتباردهی می شود، که در واقع به این ویژگی غیرمتمرکز بودن (Decentralized) گفته می شود. این پروتکل دارای مزایای بسیار زیادی از جمله شفافیت اطلاعاتی، سرعت بالا و امنیت است. ایده اصلی بلاک چین با توجه به گستردگی فقط در برگیرنده تراکنش های مالی نیست، بلکه قابلیت سازگاری و بکارگیری در هرگونه صنعتی را دارد.

از آن جا که بلاک چین یک سیستم غیرمتمرکز است ،تمامی افرادی که از آن استفاده میکنند به اطلاعاتی یکسان دسترسی دارند.البته استثنا هم داره!(مگر اینکه بلاک چینی به طور خصوصی در اختیار شرکتی قرار بگیره )به این معنیه که به محض این که تراکنشی تایید وانجام بشه،روی بلاک چین قرار میگیره و همه میتوانند آن را مشاهده کنند.

عملکرد بلاک چین شبیه دفترکل حسابداری که که حسابدار تمام تراکنش ها واطلاعات رو در اون ثبت میکنه تا ترازحساب هارو مشاهده کنند

(در دفتر کل حسابداری فقط حسابدار میتونه اینکارو بکنه ) اما

بلاک هایی مثل بیت کوین و اتریوم عمومی هستند وهمه میتونند اطلاعات شان را مشاهده کنند.

 

هر بلاکی از بلاک چین لیستی در حال رشد از سوابق است که رمزنگاری شده وبا یکدیگر در ارتباط هستندهر بلاک شامل هش (کد) رمزگذاری شده (Cryptographic Hash) از برچسب زمانی (TimeStamp) بلاک قبلی و اطلاعات تراکنش می باشد.

بلاک چین طوری طراحی شده که در مقابل اصلاح اطلاعات مقاوم است و امکان تغییر یا حذف اطلاعات در آن وجود ندارد. بلاک چین دفتر کلی توزیع شده و متن باز است که اطلاعات از طریق شبکه ای همتا به همتا (Peer-to-Peer) روی اینترنت در آن ثبت می شوند و می تواند معاملات را بین دو طرف به طور موثر و با روش معتبر و دائمی ثبت کند.

 

  انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 985

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما