وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 792
  • بازدید دیروز : 285
  • بازدید کل : 644143

فناوری های نظامی و تاثیر آن ها بر پیشرفت فناوری بشر


فناوری های نظامی و تاثیر آن ها بر پیشرفت فناوری بشر

موج بعدی فناوری‌های نو ممکن است جایی آغاز شود که انتظار نداشته باشید : نیرو‌های نظامی‌!
شرکت iRobot جدیدا اعلام کرده است که یک سفارش 4 میلیون دلاری از ارتش ایالات متحده برای مدل 110 از ربات‌های این شرکت دریافت کرده است . یک ربات 2.3 کیلوگرمی‌کم حجم که می‌تواند باز شده و بزرگ تر شود و “می‌تواند در آگاهی سریع از موقعیت ، رصد مداوم فعالیت‌ها و تحقیق و حتی ایجاد تغییر در مواد خطرناک و مخرب شرکت کند و در عین حال اپراتور خود را از گزند این موقعیت‌ها دور نگه دارد”
این کاربرد‌ها برای نیرو‌های نظامی‌خیلی خوب است . اما سفارش چهار میلیون دلاری در مقایسه با بودجه ای که موسسه بین المللی پژوهش صلح استکهلم ادعا می‌کند امریکا در سال 2014 صرف نیرو‌های نظامی‌کشور کرده، خنده دار است ! این رقم به ادعای این موسسه چیزی در حدود 610 میلیارد دلار است !
این رقم بارها بیش تر از درآمدی است که هر شرکت فناوری در دنیا در سال 2014 به آن دست پیدا کرده است ، حتی شرکت اپل . با این حال ، این دو حوزه آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید از هم جدا نیستند. بله بودجه زیادی در نیروهای نظامی‌امریکا صرف سلاح‌های استاندارد و مهمات می‌شود ، اما در واقع مقدار زیادی از این بودجه صرف فناوری‌های جدید خواهد شد. ارتش ایالات متحده حتی مایل به سرمایه گذاری روی اختراعات کوچکی است که شاید در نزد افکار عمومی‌آنچنان توجیح پذیر نباشد اما ممکن است روزی در کاربردهای نظامی‌به کار نیرو‌های امریکایی بیاید.

ربات‌های iRobot 110 طراحی شده اند تا در محل‌های صعب العبور حرکت کنند،اطلاعات بدست آورده و اقدامات لازم را انجام دهند

برای مثال ، ربات سگ بزرگ (BigDog) ساخت شرکت بوستن داینامیکس را در نظر بگیرید . رباتی ترسناک که می‌تواند وزن زیادی را مانند یک حیوان قدرت مند جابجا کند در کاربردهای تجاری و خانگی آنچنان جایگاهی ندارد ، اما همین ربات یک وسیله بسیار مفید برای جابجایی صد‌ها کیلوگرم تجهیزات نیرو‌های ارتش در مناطقی است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد.
این ربات دارای حسگر‌هایی تخصصی و سامانه تعلیق هیدرولیک هوشمند است که گرچه حتی نزدیک به یک حیوان واقعی نیست ،اما شرکت طراح آن با ارتش ایالات متحده قرارداد بسته است . این بدین معناست که طراحان و سازندگان این ربات بی شاخ و دم توسط ارتش تامین مالی می‌شوند که به تجربه و ساخت این محصول ادامه دهند.

 

اما مسئله فقط به ربات‌ها ختم نمی‌شود . نیرو‌های نظامی‌امریکا تقریبا به هر چیزی تمایل نشان داده اند . از لباس‌های تغییر شکل دهنده بگیرید تا واقعیت افزوده . ارتش امریکا سرمایه گذاری زیادی روی آزمایش‌های کامپیوتر‌های کوانتومی‌انجام داده است و به دنبال پروژه‌های داده‌های عظیم و حتی اینترنت اشیا نیز هست .
ارتش ایالات متحده نیازمند تانک‌های ضد مین ، حسگر‌های کوچک و قدرت مند، نمایشگر با تکنولوژی ترانزیستورهای صفحه روی و فناوری‌های عجیب و غریبی است که حتی کسی به آن‌ها فکر هم نکرده است .
این فرصت در امریکا باعث شده است که طراحان و سازندگان فناوری‌های جدید تمرکز خود را روی فناوری‌هایی بگذارند که ممکن است به درد ارتش بخورد ، فناوری‌هایی برای استفاده در هواپیما‌ها و یا کاربردهای نظامی‌دیگر.
خیلی از شرکت‌های طراح دیگر به دنبال ساخت گچت‌های پوشیدنی که عمر کوتاهی دارند و به زودی از بین می‌روند نیستند.

فناوری برای نجات انسان‌ها

دلیل دیگری هم هست که طراحان فناوری‌های مختلف باید نیم نگاهی به کاربردهای نظامی‌داشته باشند. شاید بگویید این دلیل زیادی فلسفی است : نجات جان انسان‌ها !
برای مثال ، اگر تکنولوژی توسعه پیدا می‌کرد که می‌توانست با سادگی و امنیت کافی همه زمین‌های عملیات را شناسایی و تهدید‌های آن را خنثی کند، هم اکنون دیگر مشکلی از نظر سلاح‌های کارگذاری شونده مانند انواع مین و بمب‌های کنار جاده ای که در خیلی از کشور‌ها سالیانه هزاران جان بی گناه را می‌گیرد و برای دهه‌ها سال کشور‌ها را درگیر مشکلات مختلف می‌کند، نداشتیم .
هم اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید ، نوعی رنگ ضد سلاح‌های شیمیایی تولید شده است ، چرا نباید تکنولوژی را به حدی گسترش دهیم که بتواند شهر‌ها و مردمان غیر نظامی‌را از شر سلاح‌های شیمیایی ، مهمات جنگی و یا مواد منفجره در امان نگه دارد ؟
ارتش ایالات متحده امریکا در حال حاضر میلیارد‌ها دلار را در انتظار تزریق شدن در فناوری‌های مختلف در اختیار دارد و این یک فرصت طلایی برای طراحان امریکایی ست که یک آینده پیشرفته تر و البته امن تر را طراحی کنند.

منبع

  انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1083

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما