وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 178
  • بازدید دیروز : 357
  • بازدید کل : 655414

آی سی تایمر 555 -پایه ها و نحوه کار


آی سی تایمر 555 -پایه ها و نحوه کار

آی سی ۵۵۵ همه جا یافت می شود و یکی از ارزانترین و در عین حال پرکاربردترین و قوی ترین انواع موجود در بازار است.گاهی اوقات به صورت TTL 555 به بازار عرضه شده و تغذیه آن از حدرد ۴ ولت تا ۱۶ الی ۱۸ ولت مقدور است.قیمت زیادی نداشته و بیشتر بستگی به تعداد خریداری شده و شرکت تولید کننده آن دارد.حتی وقتی خروجی آی سی به باری وصل نیست.

مدار داخل تراشه جریانی در حدود ۱۰ میلی آمپر مصرف می کند.لذا اگر لازم است که تراشه همیشه به تغذیه متصل و روشن باشد.این آی سی برای کار با باتری خیلی مناسب نیست.

نمونه های خانواده CMOS این تراشه (ICM7555,ICL7555,TLC555) نیز موجود بوده و با تغذیه ۲ الی ۱۸ ولت کار می کنند و مدار داخلی آنها هنگام روشن بودن،جریانی در حدود ۶۰ میکرو آمپر می کشد.قیمت این آی سی ها هم مثل تراشه های خانواده TTL،ارزان و مناسب می باشد.در زبان فنی الکترونیک، تراشه های خانواده TTL555 ، و آی سی های گروه CMOS،۷۵۵۵ نامیده می شوند.۵۵۵ در محفظه های ۸ پایه ای و به صورت تک تایمر عرضه شده و نوع دوقلوی آن که ۵۵۶ نامیده می شود،۱۴ پایه دارد.

۷۵۵۵ هم به همین صورت است و نوع تک تایمر آن در محفظه های ۸ پایه و نمونه دوقلوی آن که ۱۴ پایه دارد،۷۵۵۶ نامیده می شود.

تراشه های ۵۵۵ و ۷۵۵۵،اکثرا تایمر یا زمان سنج هم نامیده می شوند.این آی سی ها در داخل خود از حدود ۲۸ ترانزیستور سود می جویند و تنها قطعات اضافی مورد نیاز همراه آنها،عناصر زمانبندی،یعنی یک مقاومت و یک خازن می باشد.وقتی خازنی به یک ولتاژ متصل می شود،شارژ شدن آن به زمان خاصی نیاز دارد اگر یک مقاومت هم با خازن مزبور سری شده باشد،زمان یاد شده بیشتر خواهد شد.تراشه مورد نظر ما،ولتاژ صعودی یا نزولی را آشکار می سازد.وقتی ولتاژ خازن دو سوم ولتاژ تغذیه می شود،خروجی Lمی گردد و به طریق مشابه زمانی که ولتاژ یاد شده به یک سوم ولتاژ تغذیه افت نماید،خروجی Hمی شود.

با این آی سی می توان کارهای دیگری را هم صورت داد مثلا عملکرد آن را متوقف کرد یا ترتیبی اتخاذ نمود که در پایه خروجی یک H_Lواحد ارایه دهد که حالت اخیر به عملکرد تک پایا یا تک ضربه ای معروف است.

وقتی فرکانس خروجی آی سی بیش از یک سیکل بر ثانیه (۱ هرتز) می شود،مدار،نوسان ساز نامیده شده و در صورتی که فرکانس یا شده کمتر از حد مزبور گردد به آن تایمر می گوییند.

این آی سی را نباید به غلط تایمر ۵۵۵ نامید چون کاربرذهای گوناگون دیگری هم دارد.به این دلیل است که در این مقاله ما از آن فقط به عنوان ۵۵۵ (بخوانید ۵،۵،۵) یاد می کنیم.نکته دیگری که در این رابطه باید از آن آگاه باشید،ولتاژ در پایه خروجی ۳ ولت است.

ولتاژ پایه یاد شده حدود ۱ تا ۲ ولت کمتر از ولتاژ خط بوده و هیچوقت صفر نمی شود (وقتی جریان کشیده از مدار ۱۰ میلی آمپر باشد،۰٫۷ ولت و به ازای ۲۰۰ میلی آمپر،۱۹۰۰ میلی ولت است).

برای مثال وقتی ولتاژ خروجی حدود ۱۰ ولت باشد،به ولتاژ تغذیه ای در حدود ۱۲٫۶ ولت نیاز خواهیم داشت.از نظر اصظلاحات الکترونیکی، ۵۵۵ توانایی های گیرندگی و دهندگی خیلی خوبی نداشته و ضعیف عمل می کند.

منبع-تغذیه

پایه های ۵۵۵

شناسایی پایه های ۵۵۵ به شرح زیر است :

پایه-های-آی-سی-555

هنگام رسم دیاگرام مداری،همیشه ۵۵۵ را شبیه قطعه ای که موقعیت پایه های آن در شکل مشخص گردیده نشان دهید.در این صورت تشخیص سریع عملکرد هر یک از پایه ها ساده تر خواهد شد.

نمایش-عملکرد-پایه-های-آی-سی-555

وظیفه هر یک از پایه ها به شرح زیر است :

پایه ۱ یا زمین : به خط صفر ولت وصل می شود.

پایه ۲ یا فرمان(تحریک): با آشکار سازی یک سوم ولتاژ خط،خروجی را H می کند.پایه ۲،پایه ۶ را کنترل می نماید.اگر پایه ۲،Lو پایه ۶ هم Lباشد،خروجی به وضعیت Hرفته و به همان حالت باقی می ماند.اگر پایه ۶ ،Hو پایه ۲،Lشود،تا زمانی که پایه ۲ ،L باقی بماند،خروجی Lخواهد بود.این پایه امپدانس بسیار زیادی ( در حدود ۱۰ مگا اهم ) داشته و با جریانی در حدود ۱ میکروآمپر، راه اندازی می شود.

پایه ۳ یا خروجی : پایه های ۳ و ۷ هم فاز هستند.این پایه با ۲ ولت کمتر از ولتاژ خط،Hشده و با حدود ۰٫۵ ولت بیشتر از صفر ولت،Lگردیده و توانایی عبور جریانی نزدیک به ۲۰۰ میلی آمپر را دارد.

پایه ۴ یا ریست : از نظر داخلی از طریق یک مقاومت ۱۰۰ کیلواهم،Hاست.برای ری ست شدن آی سی،ولتاژ آن باید زیر ۰٫۸ ولت باشد.

پایه ۵ یا کنترل : اعمال یک ولتاژ به این پایه،زمان بندی شبکه RCرا به طور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد.

پایه ۶ یا آستانه : با آشکار سازی دو سوم ولتاژ خط،فقط اگر پایه ۲،Hباشد،خروجی را می کند.این پایه امپدانس بسیار زیادی (در حدود ۱۰ مگااهم) داشته و با جریانی در حدود ۰٫۲ میکروآمپر،تحریک می گردد.

پایه ۷ یا دشارژ : وقتی ولتاژ پایه ۶، دو سوم ولتاژ خط شود،این پایه Lمی گردد مشروط بر اینکه پایه ۲ ،H باشد.اگر پایه ۲، Hباشد،پایه ۶ می تواند Hیا L بوده و در هر صورت پایه ۷ ،L باقی می ماند.وقتی پایه ۲،یک سوم ولتاژ خط را شناسایی کند ( حتی با یک پالس L )، اگر پایه ۶، Lباشد، این پایه ( پایه ۷ )،باز شده (H)و در همان وضعیت باقی می ماند.توجه داشته باشید که پایه های ۷ و ۳،هم فاز هستند.رفتار پایه های ۳و ۷ با هم یکی است ولی پایه ۷،H نشده و به اصطلاح باز می شود.ولی امکان Lشدن آن وجود داشته و در این حالت ۲۰۰ میلی آمپر جریان می کشد،اگر می خواهید تراشه ،توانایی کشندگی مناسبی از خود نشان دهد،پایه های ۳ و ۷ را به هم متصل کنید.

پایه ۸ یا تغذیه : به خط مثبت تغذیه متصل می شود.

ساده ترین نوسان ساز با ۵۵۵

در ساده ترین نوسان سازی که با ۵۵۵ طراحی می شود،پایه خروجی ۳،از طریق مقاومت R1به خازن C1متصل می شود.وقتی مدار آغاز به کار می کند،خازن خالی و پایه خروجی ۳،H است.در این موقع، C1از طریق R1 شارژ شده و وقتی پایه ۶،دو سوم ولتاژ خط را شناسایی کند، پایه خروجی ۳،Lمی گردد.در این هنگام،R1باعث تخلیه خازن C1شده و وقتی پایه ۲،یک سوم ولتاژ خط را شناسایی نماید.پایه خروجی ۳،H شده و موجب تکرار چرخه می گردد.

ساده-ترین-نوسان-ساز-با-آی-سی-555

به فاصله زمانی H بودن خروجی،اصطلاحا ((نشانه یا مارک )) و به مقدار Lبودن آن، ((فاصله یا اسپیس)) می گویند.

در دیاگرام نشان داده شده،اندازه های نشانه و فاصله با هم مساوی بوده و به این حالت ((۱ به ۱)) یا ((۵۰-۵۰)) می گویند.

اگر در خروجی از یک مقاومت و یک خازن معمولی یا الکترولیتی استفاده شود،شکل موج حاصله بسیار شبیه و نزدیک به یک موج سینوسی خواهد بود

مبع : مدار سبز(ترجمه از کتاب کولین میچل)

  انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1873

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما