وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 727
  • بازدید دیروز : 222
  • بازدید کل : 654737

دستگاه دی وی آر DVR و NVR چیست


دستگاه دی وی آر DVR و NVR چیست

دستگاه دی وی آر DVR و NVR چیست ؟

 

دی وی ار DVR دستگاه ضبط تصاویر است که تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به داده های دیجیتال آنها را ضبط می‌کند. متداولترین نوع حافظه مورد استفاده در این دی وی ار ها هارد دیسک‌های معمولی هستند. این دی وی ار DVR با توجه به تعداد کانال های دریاقتی دستگاه، از تعداد مختلفی هارد دیسک پشتیبانی می کند.

تفاوت میان NVR و DVR چیست؟

تفاوت دستگاه DVR با NVR : مقایسه و مزایا

 

کلمه NVR مخفف Network Video Recorder (یا ضبط کننده ویدئویی شبکه) است. این نام معمولا در مقابل DVR که مخفف Digital Video Recorder (یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال) است به کار برده میشود. تفاوت نام این دو دستگاه تا حدود زیادی می تواند نشان دهنده تفاوت آنها باشد.

اقلب اولین تفاوتی که توجه مشتری را جلب میکند تفاوت چشمگیر قیمت این دو دستگاه است. قیمت دستگاه NVR به مراتب بیشتر از DVRاست. که این مسئله به دلیل کاربرد تخصصی ترِ NVR است.

به بیان کلی تجهیزات شبکه در زمینه مداربسته قیمت بیشتری از تجهیزات آنالوگ دارند و NVR هم از همین قانون پیروی میکند. NVR در واقع هم نقش ضبط کننده و هم پخش کننده را برای دوربین های IP بر عهده دارد. همانطور که می دانید DVR امکان اتصال دوربین های شبکه به طور مستقیم را ندارد و در صورت نیاز میبایست از مبدل های شبکه به آنالوگ استفاده کنید که البته تاثیر مخربی بر کیفیت تصاویر میگذارند .
از سوی دیگر DVR ها دارای محدودیت کیفیت تصاویر هم هستند و چنانچه کیفیت دوربین شما خیلی بالا باشد نمی توانید از DVR برای نمایش یا ضبط آن استفاده کنید. به طور کلی وقتی که از دوربین شبکه استفاده می کنید استفاده از NVR حتما توصیه می شود.

یکی دیگر از ویژگی های خوب NVR امکان قرار دادن بیش از یک NVR در طول شبکه است. شما می توانید در هر جایی از شبکه با توجه به نیاز با نصب یک NVR تصاویر را دریافت کنید. در صورت وجود دوربین های آنالوگ می توانید از مبدل های آنالوگ به شبکه که برای همین منظور ساخته شده اند استفاده کرده و دوربین ها را به شبکه متصل کنید.

دستگاه دی وی ار DVR

دوربین مداربسته پارس پرتو قم

دی وی ار DVR ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

Standalone این نوع دستگاه قابلیت ضبط و نمایش تصاویر را با استفاده از نمایشگر برای کاربر فراهم می‌آورد.
PC-based یک نوع کارت ضبط و پخش تحت سیستم عامل است که بر روی رایانه نصب می شود و امکان استفاده و ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک رایانه را فراهم می‌آورد.

مزایا: دی وی ار DVR تقریبا تمامی قابلیت‌های ذکر شده در مورد دستگاه‌های قبلی مانند ضبط و نمایش چند تصویر به صورت همزمان، آلارم، موشن، دتکتور و … را دارا می باشند که نصب سیستم دوربین مداربسته را بسیار آسان می‌کند.

رزولیشن تصاویر ضبط شده نسبتا خوب است.
دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته با توجه به زمان و تاریخ ضبط به راحتی قابل دسترسی است.
پس از کپی گرفتن کیفیت تصاویر ضبط شده به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد.
ظرفیت بالای ضبط تصاویر نیاز به عوض کردن همیشگی نوار را از بین می‌برد.
امکان ضبط تصاویر مدتی قبل از حالت تشخیص حرکت نیز وجود دارد.
اتصال آسان این دی وی ار DVR به شبکه اینترنتی امکان مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده از راه دور را فراهم می‌آورد.

معایب: هزینه نسبتا بالا. ( البته امکان دارد در ابتدا هزینه این دی وی ار بالا به نظر برسد اما ویژگیهای این دی وی ار DVR نسبت به قیمت مربوطه، استفاده از این دستگاه‌ها را بسیار مقرون به صرفه کرده است )

بسته به تعداد کانالهای ورودی به سیستم فیش کانکتورهای BNC مشاهده می کنید. به همین تعداد معمولا بر روی دی وی ار ورودی صوتی برای اتصال میکروفون نیز وجود دارد تا دی وی ار DVR قادر به ضبط صدا به همراه تصویر نیز باشد.

علاوه بر پورتهای قید شده معمولا چند پورت خروجی (پشت پنل) بسته به مدل دی وی ار DVR وجود دارد :

RGB PORT : مخصوص اتصال مانیتور از طریق فیش VGA

A-V PORT: برای اتصال از طریق فیش AV

HDMI PORT: که در دی وی ار های جدیدتر دیده می شود و تصویر به همراه صدا (در صورت فعال بودن) بر روی کابلهای HDMI منتقل می کند.

USB PORT: برای اتصال موس یا کیبورد و نیز DVD/RW جهت رایت کردن اطلاعات بر روی دی وی دی

ALARM OUTPUT: برای وصل کردن آژیر (اختیاری)

LAN PORT: برای اتصال دی وی ار به شبکه داخلی و یا دستگاه سوییچ به جهت برقراری به اینترنت.

البته نوع و تعداد فیش کانکتورها در دی وی ار DVR های مختلف متفاوت است. تمامی دی وی ار های جدید از هارد دیسک های SATA تا ظرفیت ۴ ترابایت نیز پشتیبانی می کنند و شما می توانید حداقل یکی از این هارد دیسک ها را بر روی دی وی ار نصب کنید تا تصاویر دریافتی از دوربین های مداربسته بر روی آن ذخیره شود. قالبا دی وی ار های جدید دارای سیستم عامل لینوکس هستند و جالب اینکه تمامی این لینوکس بر روی حافظه داخلی دی وی ار نصب شده است و به سرعت بارگذاری می شود. با فعال کردن دی وی ار در عرض چند ثانیه تصاویر دوربین های مداربسته به نمایش در می آیند. حال شما می توانید به ست کردن تنظیمات دی وی ار DVR بپردازید. اکثر دی وی ار ها دارای کنترل از راه دور Remote و موش واره Mouse هستند و کنترل دی وی ار را براحتی ممکن می کنند. حالت منو تنظیمات در دستگاه های مختلف متفاوت است، ولی اصول پایه ای تنظیمات تقریبا ثابت است. بعد از ورود به حالت تنظیمات شبکه به تنظیمات زیر بر می خورید :

نام دی وی ار DVR : مشخصه ای است که دی وی ار با آن دیده می شود.

DHCP MOD : با فعال کردن این حالت شما نیازی به سایر تنظیمات TCP/IP نخواهید داشت و در صورت وجود یک DHCP SERVER در شبکه دی وی ار تنظیمات IP را به صورت اتوماتیک دریافت خواهد کرد. اما توجه کنید در صورت نبودن چنین سروری در شبکه فعال کردن این ویژگی بی معنا خواهد بود.

IP : اگر ویژگی DHCP را فعال نکنید می بایست به دی وی ار یک آدرس IP نسبت دهید. دقت کنید این IP باید از محدوده و کلاس IP شبکه موردنظر باشد تا دی وی ار DVR بتواند با شبکه مربوطه تبادل اطلاعات نماید. مثلا اگر کامپیوتری که DVR خود را به آن وصل کرده اید IP۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ را دارد شما میتوانید به DVR خود IP۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲ را تنظیم کنید، فقط مطمئن شوید که دستگاه دیگری در حال استفاده کردن از این IP نباشد.

SUBNET MASK : که باید بر اساس ماسک شبکه شما انتخاب شود.

DEFAULT GATEWAY : در این قسمت باید IP دی وی ار DVR را که شبکه شما را به اینترنت متصل می کند را وارد نماید. این IP ممکن است IP مودم ADSL قرار داده شده و یا سرور اتصال به اینترنت مورد استفاده باشد.

DNS : در این گزینه می بایست آدرس DNS شبکه خود را که یک IP است وارد نمایید که امکان دارد همان آدرس مودم ADSL شما باشد.

حالا با توجه به توضیحات بالا تنظیمات پایه و ابتدایی شبکه دی وی ار DVR خود را انجام داده اید. قابل ذکر است تنظیمات پیشرفته تری نیز وجود دارد که براحتی میتوان از این تنظیمات جهت انتقال تصاویر بهره مند شد.

حال دی وی ار شما قادر به تبادل تصویر و صدا با یک یا چند کامپیوتر در شبکه است. اما مسئله ای که مطرح می شود این است که به چه صورت تصاویر DVR را می توانیم بر روی رایانه خود مشاهده کنیم؟ برای این منظور می بایست از یک نرم افزار CMS که به همراه دی وی ار DVR به مشتری ارائه می شود استفاده نمایید. با نصب این نرم افزار CMS بر روی کامپیوتر خود و تنظیم آدرس IP دی وی ار DVR که در مراحل قبل توضیح داده شد، قادر به مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده دی وی ار بر روی کامپیوتر خود از طریق شبکه خواهید بود.

وظایف دی وی ار DVR

برخی عملکردهای اصلی دی وی ار DVR به شرح زیر است:

ضبط تصاویر دوربین های مداربسته: از طریق دی وی ار DVR میتوان تصاویر دوربین های مداربسته را بوسیله هارد دیسک نصب شده در دی وی ار ضبط و مجددا بازبینی یا پشتیبان گیری کرد.

مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته : با اتصال دستگاه دی وی ار DVR به مانیتور نیز می توانید تصویر تمامی دوربین های مداربسته متصل به دی وی ار DVR را به صورت یکپارچه در صفحه مانیتور ببینید.

تنظیم تصاویر و ضبط دی وی ار: DVR به شما قابلیت تنظیم ضبط تصاویر دوربین های مداربسته را به حالت دلخواه خود می دهد. این قابلیت های دلخواه شامل تنظیمات نور و رنگ، تنظیمات چگونگی و زمان بندی ضبط تصاویر دوربین های مداربسته متصل به دی وی ار DVR می باشد .

امکان انتقال تصویر از طریق اتصال به شبکه : از طریق پورتLAN قرار داده شده پنل پشت دی وی ار DVR شما می توانید تصاویر دوربین های مداربسته خود را به بستر شبکه کامپیوتری منتقل کرده و آنها را از طریق اینترنت در هر کجایی که دسترسی به اینترنت داشته باشید، مشاهده نمایید.

کنترل دوربین های مداربسته چرخشی: بوسیله پورت RS485 قرار داده شده پنل پشت دی وی ار DVR شما می توانید دوربین های مداربسته گردان یا دوربین های زوم دار را کنترل کنید.

انواع دی وی ار DVR

دی وی ار ها DVR معمولا از چند وجه طبقه بندی می شوند ولی عمده ترین دسته بندی آنها تعداد کانالهای ورودی و کیفیت ضبط تصاویر ارسالی دوربین مداربسته است.

عمده ترین دی وی ار ها DVR از نظر تعداد کانال های ورودی تصویر DVR های زیر هستند:

دی وی ار DVR 04CH کانال: ورودی ۴ کانال دوربین مداربسته را دارد.

دی وی ار DVR 08CH کانال: ورودی ۸ کانال دوربین مداربسته را دارد.

دی وی ار DVR 16CH کانال: ورودی ۱۶ کانال دوربین مداربسته را دارد.

دی وی ار DVR 32CH کانال: ورودی ۳۲ کانال دوربین مداربسته را دارد.

دی وی ار DVR 64CH کانال: ورودی ۶۴ کانال دوربین مداربسته را دارد.

فرمت تصاویر ضبط شده دی وی ار ها با رزولیشن های زیر است :

CIF

۲ CIF

D1

۹۶۰H

۷۲۰P

۱۰۸۰P

فاکتورهای مهم در انتخاب يک دی و ار DVR مناسب چيست؟ موارد زیر در انتخاب کردن یک دی وی ار DVR مناسب موثر می باشند.

تعداد کانال‌های ورودی

بیشتر دی وی ار DVR را با توجه به تعداد کانال‌های ورودی دسته بندی می‌کنند. تعداد کانال‌های ورودی معمولا ۴,۸,۱۶,۳۲,۶۴ هستند. باید اشاره کرد که پیدا کردن دی وی ار DVR با تعداد کانال‌های غیر استاندارد تقریبا کاری محال است بنابراین در موقع راه اندازی سیستم باید به تعداد دوربین‌های مداربسته نصب شده توجه داشته باشید و امکان افزایش تعداد دوربین‌ها در آینده را نیز مدنظر بگیرید. از همین رو معمولا دی وی ار DVR را طوری انتخاب می‌کنند که تعداد وروردی‌های آن از تعداد دوربین‌های مداربسته نصب شده بیشتر باشد .

نوع نمايش تصاوير

از آنجایی که دی وی ار DVR‌ ها با توجه به تعداد کانال‌های ورودی و مدلهایشان روش‌های متفاوتی برای نمایش تصویر دارند در موقع خرید و نصب دی وی ار DVR باید به این نکته توجه نمایید. دی وی ار DVR‌های ۴ کاناله با توجه به تعداد دوربین های مداربسته متصل شده به دی وی ار قابلیت نمایش تصاویر یک ماتریس دو در دو را دارند. دی وی ار DVR های ۸ کاناله جدا از نمایش ۴ تصویر همزمان می‌توانند ۸ تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس سه در سه نمایش دهند. در صورتی که می‌خواهید از یک دی وی ار DVR برای نمایش و ضبط تصویر چند دوربین مداربسته استفاده کنید باید از یک سوئیچر، کواد یا مولتی‌پلکسر نیز در کنار دی وی ار DVR استفاده کنید.

فرمت فایلهای ضبط شده بر روی هارد دیسک

دی وی ار DVR ها دارای فرمت های متنوعی برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته می باشند. فرمت هایی مثل MPEG،MPEG4،H.264 و غیره…. . تفاوت کدک بین این فرمت ها در فشرده سازی و کدک کردن تصاویر و کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین های مداربسته می باشد. به فرض مثال دی وی ار DVR H.264 با کیفیت و فشرده سازی قویتری نسبت به دی وی ار DVR MPEG4 می باشد و بالطبع نسبت به دی وی ار DVR MPEG4 قیمت بالاتری دارد .

مدت زمان ضبط تصویر دوربین مداربسته

این قابلیت بیشتر به ظرفیت هارد دیسک یا هارد دیسک‌های نصب شده در دی وی ار DVR بستگی دارد. بیشتر دی وی ار DVR‌ ها این امکان را دارند که پس از پر شدن ظرفیت هارد بر روی داده‌های از قبل ذخیره شده بازنویسی کنند. همچنین می‌توانید دی وی ار DVR را طوری برنامه ریزی کنید که پس از پر شدن فضای هارد دیسک به کاربر برای تعویض آن اعلان اخطار کند. یکی از نکات مهم در مورد دی وی ار DVR‌ها فرمت ذخیره سازی تصویر دوربین مداربسته در آنها که می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن کیفیت تصاویر ضبط شده و کمتر کردن ظرفیت آنها نیز داشته باشد. ویژگی مهم دیگر در زمان تنظیم دی وی ار DVR توجه به میزان کیفیت مطلوب با توجه به کاربرد دوربین‌ مدار بسته است. در بیشتر دی وی ار DVR ها می‌توانید رزولیشن و تعداد فریم‌های قابل ضبط را برای هر دوربین مداربسته متصل شده با دی وی ار DVRمشخص کنید و همچنین فرمت و کدک ضبط نیز مهم و موثر است.

بيشترين تعداد فريم

این پارامتر بیشترین تعداد فرم‌هایی را که دی وی ار DVR می‌تواند در یک ثانیه از دوربین ضبط کند نمایش می‌دهد. در VCR‌ های قدیمی تعداد فریم‌های تصویر باید محدود می‌شد تا مدت زمان ضبط تصاویر از دوربین افزایش یابد. ولی دی وی ار DVR به شما این اختیار را می‌دهد تا با توجه به مدت دلخواه ضبط، تعداد فریم‌های تصویر را انتخاب کنید. معمولا برای مکان‌هایی مانند ورودی‌ها و یا محل‌های کم اهمیت از لحاظ امنیتی تعداد فریم‌های تصویر را تا ۱ فریم در ثانیه می توان کاهش داد. برای مشاهده و ضبط جزئیات بیشتر، بطور مثال در حالتی که جابجایی اجسام قابل تشخیص باشد باید از تعداد فریم‌های بالا استفاده کرد تا تصویر به حالت پویا و شفاف درآید. اکثر دی وی ار DVRهای معمولی ۲۵ فریم در ثانیه (زنده) هستند و دی وی ار DVR‌های با تعداد فریم‌های بالاتر برای ضبط از ۵۰ یا ۱۰۰ فریم در ثانیه، تنها در کاربردهای خاص که نیاز به پویایی بیشتری نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در موقع انتخاب دی وی ار DVR به این نکته توجه داشته باشید که تعداد فریم‌های دی وی ار DVR را در حالت ضبط PAL در نظر بگیرید. برخی دی وی ار DVR ها ۲۵ فریم در ثانیه را برای استاندارد NTSC و ۱۸ فریم در ثانیه برای PAL پشتیبانی می‌کنند.

Motion Detection (تشخیص حرکت)

در بعضی موارد بسته به نیاز مشتری نیازی نخواهد بود که تمامی تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته ضبط شود. سیستم موشن دتکتور Motion Detector به شما این امکان را می دهد تا تنها تصاویری را که در آنها حرکت وجود دارد ضبط کند. این قابلیت در بیشتر دی وی ار DVR‌ها قرار داده شده است، همچنین ممکن است دی وی ارDVR این قابلیت را به شما بدهد تا تنها محل خاصی از تصویر را که بصورت جدول مربعی شکل بر روی مانیتور نشان می دهد به عنوان محل حساس به حرکت انتخاب کنید. از دیگر نکات خاص و مهم دیگر در رابطه با سیستم موشن دتکشن تنظیم میزان حساسیت سیستم به حرکت محمدوده مشخص شده با توجه به کاربرد خاص آن است. هر چه حساسیت سیستم کمترتر باشد حجم حرکت و جابجایی بیشتری برای فعال کردن سیستم نیاز خواهد بود. از نکات مهم دیگر در زمینه تنظیمات موشن دتکتور زمان‌های قبل و بعد از تشخیص جابجایی و حرکت است. دی وی ار DVR این اختیار را به شما خواهد داد تا تنظیم کنید که تصاویر تا چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و تا چند ثانیه بعد از تشخیص حرکت ضبط شوند. سیستم موشن دتکشن در دی وی ار DVR تقریبا همانند دتکتورهای تشخیص حرکتی که به عنوان دزدگیر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمل می‌کند. در صورتی که دی وی ار DVR امکان استفاده از سیستم موشن دکتور را در اختیار شما نگذاشت می‌توانید از دتکتورهای PIRاستفاده کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید انجام این کار نیازمند سیم‌کشی جداگانه و پرداخت هزینه جداگانه است.

مشاهده و تنظيم از راه دور

در صورتی که دی وی ار DVR پورت های RS232 یا RS485 را داشته باشد امکان اتصال دی وی ار DVR به رایانه برای کاربر ایجاد خواهد شد و همچنین می‌توانید دی وی ارDVR را با استفاده از نرم افزار CMS در رایانه خود نصب می‌کنید، بر اساس وضوح تصویر و کیفیت، میزان فریم تنظیم کرده و تصاویر را مشاهده و ضبط کنید. برای متصل شدن به پورت LAN به یک سرور نیاز خواهید داشت تا بتوانید از طریق شبکه به تصاویر دوربین های مداربسته دسترسی داشته باشید.

تفاوت بین D1 و CIF در دستگاه های DVR چیست؟

d1-cif.jpg

تفاوت بین D1 و CIF در رکورد دستگاه های DVR

رزولیشن تصویر و تعداد فریم های رکورد مهمترین ویژگی بر روی دستگاه های DVR می باشد.

برای ضبط تصاویر به صورت Realtime ( رکورد واقعی بدون پرش و وقفه ) ما احتیاج به ۳۰ فریم در هر ثانیه داریم . و برای یک دستگاه DVR 4 کانال با رکورد رئال تایم ما نیز به- ۱۲۰FPS -Frame Per Secoand یعنی فریم بر ثانیه داریم.

برای دستگاه های ۸ ، ۱۶ ، ۲۴ و ۳۲ کانال نیز طبق جدول زیر :

 

۸ کانال = ۲۴۰ فریم

۱۶ کانال = ۴۸۰ فریم

۲۴ کانال = ۷۲۰ فریم

۳۲ کانال = ۹۶۰ فریم

( نکته : ۳۰ فریم بر ثانیه یک تصویر واقعی را برای ما پردازش و ضبط می کند اما برای چشم انسان تفاوت ۳۰ فریم تا ۲۰ فریم زیاد آشکار نیست )

resolution-diagram.jpg

– مهمترین بخش در دستگاه های DVR همان رزولیشن تصاویر می باشد که به ترتیب :

QCIF,CIF, 2CIF , 4CIF , D1 , 960H , HD می باشد.

QCIF: 176 X 120 Pixels

CIF: 352 X 240 Pixels

۲CIF: 720 X 240 Pixels

۴CIF: 704 X 480 Pixels

D1: 720 X 480 Pixels

۹۶۰H: 976 x 582 Pixels

HD: 1280 x 720 Pixels ( for IP camera, 1080P)

با مشاهده تصویر و اطلاعات بالا به اهمیت رزولیشن تصاویر و فریم در دستگاه های DVR بیشتر پی میبریم. و در انتخاب دستگاه DVR در هنگام خرید این مشخصات را ملاک قرار میدهیم.

با افزایش تعداد فریم ها در دستگاه و هنگام ضبط و نیز افزایش رزولیشن آن علی الخصوص دستگاه های D1 ما پردازنده های قوی تری برای پردازش تصاویر نیازمندیم و همچنین برای ذخیره و نگهداری اطلاعات نیز قطعا نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری می باشیم.

در زیر به صورت علمی فضای مورد نیاز برای ضبط تصاویر بر پایه دو کیفیت CIF و D1 را تشریح میکنیم.

CIF : رزولیشن تصاویر ۲۴۰*۳۵۲ می باشد. بنابراین برای پردازش ۱ ثانیه تصویر با ۳۰ فریم بر ثانیه دستگاه DVR نیاز به پردازش ۲۰٫۲۷۵٫۲۰۰ بیت اطلاعات دارد.

D1 : رزولیشن تصاویر ۴۸۰*۷۲۰ می باشد. بنابراین برای پردازش ۱ ثانیه تصویر با ۳۰ فریم بر ثانیه دستگاه DVR نیاز به پردازش ۸۲٫۹۴۴٫۰۰۰ بیت اطلاعات دارد.

 

فرمول محاسبه : رزولیشن افقی * رزولیشن عمودی * ۸ * تعداد فریم

۷۲۰*۴۸۰*۸*۳۰ = مساوی با فضای مورد نیاز

 

نکته مهم : در سیستم های امروزی برای نمایش بیشترین پیکسل ، به ازای هر پیکسل ما نیاز به ۸ بیت اطلاعات داریم و هر ۸ بیت برابر با یک بایت و هر ۱۰۲۴ بایت برابر با یک کیلوبایت می باشد.

۹۶۰H یا همان WD1 بیشترین پیکسل قابل پردازش توسط CCD در حالت افقی را نشان می دهد . ۵۸۲*۹۷۶ پیکسل بالاترین رزولیشن تصویر سیستم های آنالوگ در حال حاضر می باشد.

 

  انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1339

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما