وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 76
  • بازدید دیروز : 327
  • بازدید کل : 652800

لوله کشی


لوله گذاری

مرحله بعدی و مهم کار لوله گذاریست که از اهمیت خاصی برخوردار است چون اگر دارای خطا یا ایرادی باشد در سیم کشی به مشکل بر میخوریم. برای شروع ، اول میبایست تعداد ارتباطات ورودی و خروجی را برآورد کرد و بعد به تعداد مورد نیاز لوله های دیواری را از بالا یا پایین در قوطی قرار داد و در انتهای هر لوله زانو یا عصایی 90 درجه قرار داد یا اینکه با استفاده از حرارت و فنر مخصوص ، خم 90 درجه زد.

در انشعابات اصلی بیشتر از لوله های نمره 16 و 21 و در انشعابات فرعی از نمره 13.5 استفاده میگردد. در استاندارد برق استفاده از لوله خرطومی مجاز نمیباشد.

لوله گذاری برق داخل واحد از تابلو فیوز شروع شده و به قوطی و روشنایی ختم میشود.

لوله گذاری آیفون و تلفن معمولا بعد از باکس ورودی ساختمان ،در صورت وجود داکت و ارتباط طبقات ، جداگانه وارد هر واحد شده و به محل اصلی خود وصل میشوند. در غیر اینصورت ممکن است به چند جعبه باکس تقسیم بین راهی با ابعاد مختلف نیاز باشد.

در انتها بمنظور جلوگیری از ورود آشغال به داخل لوله ها حتما میبایست انتهای آنها را در قوطی بوسیله لنت برق یا روزنامه ببندید و داخل قوطی را نیز با روزنامه یا مقوا پرکنید تا تمیز باقی بمانند.

بسته به نیاز ممکن است در یک ساختمان لوله گذاری جهت سیستم های اعلان حریق - اعلان سرقت - دوربین مدار بسته - برق اضطراری 12 یا 220 ولت - شبکه - سانترال داخلی - صاعقه گیر و ...مواردی دیگر ضروری باشد ، که در بخش آموزش تکمیلی بیان شده است.

نکته اول : جنس لوله میتواند پی وی سی یا پلی آمید باشد. اگر از پی وی سی استفاده میشود بهتر است بجای زانو 90 از عصایی یا خم حرارتی دستی استفاده کرد تا موقع فنر زدن مشکلی پیش نیاید.

نکته دوم : لوله باید در محل کنده کاریها کاملا پنهان شود و در هیچ کجای کار و در طول مسیر از دیوار بیرون نزند و لوله های کفی هم حداقل چند سانت پایین تر از کف تمام شده قرار گیرند.

نکته سوم : در پایان لوله گذاری باید روی تمام لوله ها را با سیمان و ملات نرم پوشانید و تا انتها مراقب بود که شکستگی بوجود نیاید و اگر هم بوده تعمییر شود. هر گاه در سقف از سینی کابل استفاده شود نیازی به لوله گذاری نیست. در آن صورت تمام سیمها و کابلها بوسیله بست روی آن محکم میشوند.

نکته چهارم : در صورتی که از لوله پلی آمید و زانوی معمولی استفاده میکنید(در کارگاههای غیر تخصصی و بدون مهندس ناظر برق) چون احتمالا در آینده فنر زدن به سختی صورت میگیرد یا باید قبل از سفیدکاری و کف سازی سیم کشی کرد و یا تا به سر زانوها دسترسی هست فنر زد و یک ریسمان محکم (بعنوان رزرو یا انتظار) در هر لوله رد کرد تا موقع سیمکشی مورد استفاده قرار گیرد.

  انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1365

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما