وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 902
  • بازدید دیروز : 285
  • بازدید کل : 644253

اصطلاحات دوربین مدار بسته


A/D
مبدل تصاوير آنالوگ به تصاوير ديجيتال در دوربین های مداربسته وماژولی است که در دوربین های مداربسته IPمورد استفاده قرار می گیرد.

Acoustic Lens
یک عدسي صوتي در دوربین های مداربسته است كه امواج را در مسير دلخواه هدايت مي كند.

Auto Iris
مكانيسمي است كه دريچه ديافراگم را با فيدبكي كه از دوربين مداربسته مي گيرد متناسب با نور موجود توسط موتور به صورت خودكار تنظيم مي نمايد. به عبارت ساده تر تنظيم خودكار دريچه ديافراگم تمامی اسپید دامها و دوربین های مداربستهزوم .

Auto track

قابليت تعقيب جسم متحرك به طور خودكار، که در اسپید دام های حرفه ای مشاهده این امکان وجود دارد. مانند سامسونگ،Agni و زیمنس و.سایر دوربین های مداربسته

BLCیا : HS-BLC (High Spotlight Back Light Compensation)
در واقع فن آوری جبران بازگشت نور است.به زبان ساده نور پشت زمینه تصویر را خود دوربین تامین می کند. در تمامی دوربین ها ی مداربسته این امکان وجود دارد ولی در دوربین های خانواده HZبه جز AHZ32 732و HT523 و 1813وA1527 و تمامی دوربین هایمداربسته بدون لنز صنعتی و تمامی دوربین های مداربسته ای که OSD دارند،اسپید و مینی اسپیدها.

CCD
مخفف واژه Charged Coupled Device و نوعي سنسور مي باشد . چيپ ست CCD نورهای دريافتي را به علائم الكتريكي تبديل مي كند. درواقع يك مبدل نور الكتريكي است.از انواع آن می توان HITACHI,SONIX,HAD,SHARP,SONY را نام برد.

CCTV
سیستمی تلویزیونی که در یک مدار حفاظت شده کار می کند وامکان نفوذ به آن از لحاظ کنترل این سیستم وجود ندارد .
(Video Closed Circuit Television)این عبارت بیانگر سیستمی از دوربین های مداربسته است که اطلاعات تصویری را در تلویزیونهای معینی نمایش می دهند و قابلیت ضبط و ثبت تصاویر را از چند دوربین دارا هستند.

CIF (مقدار رزولوشن 240× (320

در بسياري از كاربردهاي آنالوگ فقط يك چهارم از حداكثر اندازه تصوير استفاده مي شود .تا امكان مشاهده همزمان 4 تصوير فراهم آيد .اين مقدار يك چهارم تصوير را اصطلاحاCIF"" گويند.

CMOS (Complementary MOS)
این نوع سنسور نوری که باهوش ترین نوع تشخیص تصویر محسوب می شود.
نو عی سنسور نوری که از مزایای آن می توان به حجم پایین تصاویر اشاره کرد. تمامي دوربين هاي دجيتال عكاسي جديد و دوربين هاي گوشي موبايل داراي سنسورهاي تصويري CMOS هستند. در چيپ ست CMOS تك تك پيكسل ها پردازش مي شوند.و تصویر در هرپیکسل آن به طور مجزا توسط CPU داخلی پردازش می شود.

Contrast
میزان اختلاف بین تاریک ترین و روشن ترین سطوح یک تصویر که دردوربین های مداربسته مجهز به منویOSD این عمل با کنترل دستی به حساسیت ترین نقطه خود تنظیم می شود.

Contrast range
نسبت ميزان درخشندگي سفيد ترين با سياه ترين قسمتهاي يك تصویر،که رنگ واقعی نمایش داده می شود .

CRT
مخفف Cathode Ray Tube مي باشد و عبارت از يك لامپ الكترونيكي ست كه در آن الكترونهاي ساطع شده به وسيله يك كاتدگرم روي سطح كوچكي از پرده فلورانس كانوني مي شوند كه مي توانند روي پرده تصوير را به وجود آورند CRT. ها نمايشگرهاي مسطح مي باشند .بدون اشغال كمترين فضا و با هزينه هايي به مراتب كمتر از ديگر نمايشگرها،تصاويري با كيفيت مطلوب به وجود مي آورند.که در سیستم های مانیتورینگ کاربرد دارد و به دوربین های DVR اختصاص داده نمی شوند .

D/A
مبدل ديجيتال به آنالوگ در قسمت دکود دوربین مداربسته

DAY & NIGHT(D/N)
قابليت ديد در شب و روز- اينگونه لنزها قادر هستند با نور LUX 0.05و حتي در تاريكي مطلق نيز با سوئيچ با وضعيت سياه و سفيد به كار خود ادامه دهند.دوربین های مداربسته ای که این امکان را دارند میتوانند با وضعیت سیاه و سفید تصویررا ارائه دهند.كيفيت تصوير اين قبيل دوربين ها در هنگام شب به شفافيت روز نمي باشند .
منظور از عدم شفافيت،فوكوس نبودن تصوير است كه ناشي از تغيير فاصله كانوني به دليل استفاده از طول موجهاي مادون قرمز براي ديد در شب در دوربین مداربسته مي باشد .

DHC
نوعي تكنولوژي تصويربرداري است كه جهت عكس برداري از پلاك خودرو استفاده ميشود،بكارمي رود.

DNR

مخفف Digital noise reduction حذف نویز به صورت دیجیتال که در DVRهای D1این امکان وجود دارد.

Dome
دوربين سقفي
Dsp (Digital Signal Processor) پردازش سیگنال های دیجیتال که کار هر CPU می تواند باشد و به دوربین و سیستمCCTVربطی ندارد.کار DSP در CCD پردازش تصویر در حالات مختلف است

DVR
سيستم ضبط ديجيتالي تصويردوربین مداربسته، که قادر است تصوير چندين دوربين مداربسته ی مختلف را بر روي يك مانيتور نمايش داده و در صورت نياز بر روي حافظه جانبی خود ضبط نماید DVR . ها از نظر فن آوری تولید و کارکرد به دو دسته PC BASE DVR یا Capture Card و STANDALONE DVR تقسیم می شوند.

DVR PC BASE یا Capture Card

كارت های DVR هستند كه جهت ضبط تصاوير ديجيتال(با فشرده سازی سخت افزاری)بر روی كامپيوتر نصب مي گردند. و از توان پردازنده رایانه و دیگر قطعات جهت عملکرد خود استفاده می کنند.

DVR STANDALONE
این دستگاهها سيستم هايي مستقل هستند که نيازي به رایانه ندارند و در داخل اين سيستم ها تمامي سخت افزار مورد نياز تعبيه گشته و فقط كافي است تا دوربين ها و مانيتور مربوطه به آن متصل گردند.

Eis
Electronic Image Stablizer مخفف
اثرات لرزشي ناشي از باد و يا حركت ترافيك را خنثي مي كند .این امکان در دوربین های مداربسته زوم و اسپید دامها وجود دارد .
Ex-View
تكنولوژی است كه منجر به بالارفتن حساسيت CCD تا دو برابر برای نور مرئي و چهار برابر نور مادون قرمز مي گردد و ميزان لوكس آن دو برابر بهتر از CCDهاي نور Super Had سوني مي باشد .
Fixed focal
لنز با فاصله كانوني ثابت

Fixed lens
به لنزهاي ثابت اطلاق مي گردد .
Focusing
فرايند كنترل ميزان همگرايي و واگرايي پرتوهاي الكترونيكي جهت بدست آوردن تصوير دلخواه، به عبارتي عمل حركت عدسي نوري به سمت جلو يا عقب جهت بدست آوردن تصوير صاف از سوژه .

Frame
فيلم از عكس هاي ثابتي به نام فريم تشکیل می شود.اين عكسها به صورت پي در پي نمايش داده مي شوند و تصوير متحرك را شكل مي دهد .

Full Duplex
دو طرفه همزمان

Half Duplex
ارتباط يك طرفه

In door
فضا هاي مسقف و سر پوشيده

Interface
بردهاي واسطه
IP
مخفف , Internet Protocol معمول ترين استاندارد انتقال اطلاعات در دنياست .

Ip Camera
دوربين اينترنتي و اصطلاحا به دوربين هاي مداربسته تحت شبكه اطلاق مي شود .
IP66
درجه حفاظت بدنه یک وسیله در برابر عوامل خارجی مثل گردوخاک،رطوبت و ...باIP مشخص می شود.از آن جمله می توان به IP65, IP66, IP67 اشاره کرد.
IR
مخفف Infrared به معني فراتر از قرمز است و منظور آن مادون قرمز مي باشد.
LED هاي IR گرچه باعث ديد در شب مي گردند، اما از آنجا كه به صورت يك پرده بر روي CCD قرار مي گيرند، خود باعث افت كيفيت تصوير در حالت سياه و سفيد مي گردند .
و به هیچ وجه افت تصویر ایجاد نمی کنند بلکه باعث واضح تر شدن تصویر می شوند.
LCD
مخفف Liquid Crystal Display مي باشد. و عبارت است از يك نمايشگر مسطح كه از تعدادي پيكسل هاي رنگي در جلوي يك منبع نور و يا يك عنصر بازتابنده قرار گرفته اند،تشكيل يافته اند. در اين نوع نمايشگرها يك ماده رساناي شفاف روى يك سطح صاف شيشه اى قرار مى گيرد و سپس يك لايه ارگانيك روى آن را مى پوشاند. پس از آن باز لايه رسانا ديگري روى اين دو لايه قرار مى گيرد. اكنون با برقرار كردن جريان الكتريكى ميان اين دو لايه رسانا، ميدان الكتريكى به وجود مى آيد و لايه ارگانيك در اثر آن نورانى مى شود.بزرگترين اشكال نمايشگرهاى LCD عمر كوتاه آنها است (حدود شش هزار ساعت). اين در حالى است كه عمر نمايشگرهاى معمولى به سى هزار ساعت مى رسد.
LED
ديودهاي نوراني هستند كه از خود نور مادون قرمز ساطع مي كنند .همانند مادون LED ، 638،639،640
Lens
مهمترين عامل دريافت تصوير ، شفافيت ، ميدان ديد ، بزرگنمايي و ... مي باشند و از عدسي ها تشكيل شده اند كه در داخل يك بسته پلاستيكي استوانه اي جهت انتقال نور منعكس شده اشياء مقابل به روي CCD جاي گرفته اند. انواع لنزهای ثابت و دستی یا که باmm سنجیده میشوند که در ثابت ها برای مثال mm 306 و m 4و در متغیر mm 12
Loop
اتصال بسته (یعنی داشتن یک کانال خروجی به ازای هر کانال ورودی در دستگاه استندالون) مثل HT-3016 که برای دیدن تصویر در دو مانیتور مجزا کاربد دارد.
Loos
افت ولتاژ

LUX
واحد شدت روشنايي در سيستم بين المللي است . و برابر با يك لومن(Lumen) بر متر مربع است. 0.0 لوکس را می توان به تاریکی مطلق و 0.05 را به محیط 12 متری تاریک که در آن یک شمع روشن باشدتشبیه کرد.
Manual zoom
به تنظيم دستي لنز اطلاق مي گردد.
Manually
تنظيم دستي

Mic
Microphone مبدلي است كه امواج صوتي را به سيگنال هاي الكتريكي تبديل مي كند.
Microphone Mixer
مخلوط كننده ای كه دو يا چند سيگنال خروجي ميكروفن را به ورودي يك تقويت كننده صوتي اعمال مي كند.


ALPHANUMERIC : وسيله قرار دادن نوشته روی تصوير كه در DVR ومولتی پلكسر كار برد دارد .

BACK – FOCUS : تنظيم مكان لنز در رابطه با سنسور CCD در دوربين

B.W(BAND WIDTH) : پهنای باند فركانس كه برای سيگنال ويدئويی معمولی 5 مگا هرتز است .

BETAMAX : فرمت ضبط ويدئويی شركت SONYو رقيب VHS

CCD APERTURE : سطحی از CCD كه به نور حساس است.

CCIR : انجمن راديويی بين المللی برای استاندارد تلويزيونی اروپا

CDS ( CORROLATED DOUBLE SAMPLING) : تكنيكی در ايجاد تركيب رنگ در بعضی از دوربين های CCD

CFA ( COLOR FILTER ARRAY) : فيلترهای نوری كه در دوربين CCD برای توليد تركيب رنگ سيگنال ويدئويی استفاده می گردد .

CIE : انجمن بين المللی نور كه واحد های نوری را تعريف و ارائه می كند .

CHROMINANCE : به اطلاعات رنگ سيگنال ويدئويی گفته می شود .

CONTRAST: يكی از تنظيمات كيفيت تصوير . اختلاف بين روشن ترين و تاريك ترين نقطه تصوير

D/A : مبدل سيگنال ديجيتالی به آنالوگ .

DARK CURRENT : نشت سيگنال از CCD در نبود نور كه ايجاد نويز (dark noise) می كند .

DMA ( DIGITAL MICRO MIRROR DEVICE) : يك تكنولوژی جديد ساخت سنسور ويدئويی كه از تعداد زيادی آينه مينياتوری روی چيپ استفاده می شود.

DUPLEX: سيستم ارتباطی كه اطلاعات را در دو جهت رفت و برگشت مبادله می كند. در سيستمهای CCTV معمولاً به امكان ضبط و پخش با هم به صورت مولتی پلكس گفته می شود.

D.S.P : مدار الكترونيكی پردازنده سيگنال ديجيتالی

DV-MINI: يك فرمت ضبط صدا و تصوير جديد كه اكثراً در هندی كم استفاده می شود .

D-VHS : استاندارد جديد ارائه شده توسط JVC برای ضبط سيگنال ديجيتالی روی VHS

EBU : اتحاديه پخش برنامه های اروپايی

EIA : انجمن صنعتی الكترونيك

FCC : كمسيون ارتباطات فدرال آمريكا

FIELD : تعداد نصف خطوط فريم را گويند در سيستم CCIR/PAL تعداد فيلدها 50 عدد در ثانيه و درسيستم EIA /NTSC تعداد فيلدها 60 عدد در ثانيه است .

FRAME STORE : وسيله الكترونيكی شماره گذاری و ذخيره فريم های تصوير .

FRAME SWITHER : نام ديگر مولتی پلكسر ساده است .

FRAME TRANSFER : يكی از سه اصل يا روش انتقال شارژ از چيپ CCD می باشد دو روش ديگر عبارتند از FRAME-INTERLINE , INTERLINE

FRAME : در سيستم CCIR/PAL ازتركيب 625 خط ودر سيستم EIA /NTSC از تركيب 525 خط يك فريم ساخته می شود سيستم پال 25 فريم بر ثانيه و سيستم NTSC 30 فريم بر ثانيه دارد .

GAMMA : اين مشخصه برای تصحيح اختلاف بين پاسخ خطی دوربين و پاسخ غير خطی مانيتور تعريف می شود . مثلاً مقدار نمايی گاما برای مونيتور تك رنگ 2/2 است لذا دوربين بايد روی 2.2/1يعنی 45/0 تنظيم
شود .
HAD : يك نوع سنسور CCD است كه طرح لايه ای دارد و سطح نويز درآن بسيار پايين است .

HDDTV : استاندارد آينده پخش برنامه های تلويزيونی با رزلوشن بالا ( 2000× 1000 پيكسل )

HUM : نويز روی فركانس اصلی را گويند .

HYPER-HAD : تكامل يافته چيپ CCD HAD

ILLUMINATION : به مقدار روشنايی تصوير اشاره دارد . حداقل روشنايی لازم برای دوربين های معمولی چند دهم لوكس و برای دوربين های ديد شب چند صدم لوكس می باشد .

I/0 : خروجی

I/P : ورودی

IEC : انجمن بين المللی برق

INSERTER : وسيله ای برای گذاشتن متن روی تصوير .

INTERFERENCE : تداخل ناشی از ميدان الكتريكی يا الكترومغناطيسی ساير وسايل روی سيگنال

IP : درجه حفاظت بدنه يك وسيله را در برابر عوامل خارجی به صورت عدد بيان می كند .

IR : نور مادون قرمز

ISDN : شبكه تلفن جديد با سرعت انتقال داده 64 كيلو بايت بر ثانيه

ITU : اتحاديه بين المللی ارتباطات راه دور

JPEG : فرمت عكس

LINE-LOCKED : در سيستم های CCTV به چند وسيله گفته می شود كه با فركانس منبع تغذيه مشترك ( 50يا 60 هرتز) تغذيه می شوند و از نظر فركانس فيلد قفل شذه اند .

LUMINANCE : اطلاعات سيگنال ويدئويی در مورد روشنايی تصوير را گويند .

MOD : حداقل فاصله شی از لنز را گويند كه برای لنز های زوم حدود يك متر و برای لنزهای فيكس خيلی كمتر است . ( به طول فاصله كانونی لنز بستگی دارد )

MOIRE PATERN : نويز در تصوير حاصل از CCD در فركانس های بالا

NBS : اداره ملی استاندارد در آمريكا

ND FILTER : يك نوع فيلتر نوری كه مقدار نور را بدون بر هم زدن تعادل رنگ تقليل می دهد .

NIT : يكی از واحد های نوری

NTSC : استاندارد رنگی در آمريكا، كانادا ، ژاپن و چند كشور ديگر .

OIP : خروجی

OBJECTIVE : جلويی ترين قسمت لنز

OCULAR : نزديكترين قسمت لنز به CCD

PAL : سيستم تلويزيون رنگی اروپا

PHOT : واحد نوری معادل ده هزار لوكس

POTS يا PSTN : يكی از سيستم های تلفن

PRINCIPEL POINT : مركز عدسی

PTZ SITE DRIVER : يك قسمت از سويچر ماتريسی كد سيگنال هايی كد دار كنترلی مربوط به كنترولر و DVR يا مولتی پلكسر را در يافت می كند.

RETMA : نام ديگر EIA

سيگنال RF : سيگنال راديويی كه به طيف تا 300 گيگا هرتز تعلق دارد .

RS-232 : يك فرمت ارتباط ديجيتالی كه فقط نياز به دو سيم دارد .

RS-485: شكل پيشرفته تر ارتباط ديجيتالی كه می تواند تا 32 دريافت كننده را در مقصد پوشش دهد.

S/N RATIO : نسبت سيگنال به نويز كه بر حسب DB بيان می شود .

SCOTOPIC VISION : سطح نور زير2-10 لوكس كه برای چشم قابل ديدن نيست .

SIMPLEX : درcctv به يكي از دو روش مولتی پلكسی اشاره دارد كه اطلاعات فقط در يك جهت قابل انتقال است (بر خلاف DUPLEX) مثلاً فقط امكان ضبط يا پخش در يك زمان باشد .

SMEAR : خطوط عمودی به صورت نويز در محل های بسيار روشن تصوير حاصل از CCD

SMPTE : انجمن مهندسين تلويزيون و تصاوير متحرك

SPLIT SCREEN : به صفحه نمايش چند تكه شده می گويند

S-VHS : يك فرمت ضبط ويدئويی است كه رزولوشن افقی 400 خط دارد .

TBC : سنكرون كردن سيگنال های مختلف بر اساس زمان

TDG : ايجادكننده تاريخ و زمان روی تصوير

TELEMETRY : سيستم كنترل از راه دور اطلاعات ديجيتالی كد دار

TERMINATION : اتصال انتهای كابل را به يك كانكتور می گويند .

VDA : يك آمپلی فاير سيگنال تصويری با يك ورودی وچند خروجی

VHS ( VIDEO HOME SYSTEM ) : سيستم ويدئويی خانگی

VIDEO MATRIX SWITCHER : وسيله ای برای انتخاب بيش از يك دوربــين ، VCR يا چاپگر ويدئويی و امثال آن كه قدرتمندتر از سويچرهای معمولی است .

VITS: سيگنال تست با شكل خاص كه در سيستم پال در خطوط نامرئی 17و18و33و331 جا زده می شود.

VMD ( VIDEO MOTION DETECTOR ) : سيستمی كه در برابر تغيير نور يا جابه جايی و حركت سيگنال آلارم ايجاد می كند .

VS : سنكرونيزاسيون عمودی ( در مقابل آن HS سنكرونيزوسيون افقی )

W-VHS: استاندارد جديد ضبط ويدئويی ارائه شده توسط JVC

Y/C : يك فرمت ويدئويی كه اطلاعات روشنايی تصوير و رنگ تصوير جداگانه فرستاده می شود . اين فرمت در S-VHS وجود دارد .

 

مزایای نصب دوربین مداربسته

فرق بین 480p و 720p و 1080p چیست؟

انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل – بخش اول

انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل – بخش دوم

انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل – بخش سوم

اشتباه رایج در طراحی و خرید سیستم دوربین مداربسته

5 باور غلط در مورد دوربین مداربسته

دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

اطلاعاتی کامل درباره دوربین های مداربسته

روش کلاه برداری دوربین مدار بسته

مقایسه فناوری‌های AHD و HDCVI و HDTVI و HDSDI و IP و آنالوگ

سوالات در مورد دوربین مدار بسته و خرابی ها

برخی سوالات درباره دوربین مدار بسته

نرخ فریم چیست

تکنولوژی(BLC) در دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته (عمومی)

کابل کواکسیال (RG 59) چیست و چه مزیت هایی دارد

چرا نباید از هاردهای کامپیوتری جهت سیستمهای نظارت تلویزیونی استفاده کرد؟

تعرفه نصب بستر دوربین مداربسته و شبکه

HDMI چیست؟

انواع کابل شبکه و کواکسیال

تنظیمات منو دستگاه DVR دوربین مداربسته

دوربین مداربسته AHD مقایسه کیفیت و ساختار

فرق بین دوربین مداربسته AHD با HD-CVI و HD-TVI و HD-SDI و آنالوگ

مقایسه­ی VBR و CBR

مزایا و معایب دوربین های مداربسته بی سیم

مناسب ترین مکان برای نصب دوربین

نیاز نصب دوربین مداربسته در مدارس

نصب دوربین مداربسته امنیتی در مدارس

انتقال تصویر از طریق P2P دستگاه‏های Raster

افزایش دهنده طول کابل شبکه چیست؟

آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل

اصطلاحات دوربین مدار بسته

آموزش تنظیمات ضبط دستگاه DVR و NVR

آموزش اتصال دوربین مداربسته به کامپیوتر

انتخاب یک DVR دی وی آر مناسب برای سیستم مداربسته

 

دوربینهای مداربسته و کنترل تصویری dvr دی وی آر

کواد Quad چیست ؟

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

تنظیم منوی دستگاه دی وی ار ( هایک ویژن )

منبع تغذیه (آداپتور) سیستم مداربسته چیست؟

Motion Detector یا حسگر حرکتی در دوربین مدار بسته

اطلاعات کامل در مورد آیفون تصویری کوماکس کره و کامکث چین

دستگاه دی وی آر DVR و NVR چیست

آشنایی با مفهوم Bitrate در دوربین مداربسته و DVR

معرفی هارد وسترن بنفش و تفاوت آن با هارد های دیگر

تفاوت سنسور CCD و CMOS

دوربین های مداربسته تحت شبکه (مختصر)

آموزش نصب دوربین مداربسته شبکه (ip) مختصر

آشنایی با لنز دوربین های مداربسته

برند های معروف سیستم های حفاظتی

لیست برندهای دوربین مداربسته چینی

برند های معروف سیستم های حفاظتی

دوربین های مدار بسته cctv و کارایی های آن و اصطلاحات

نورافکن (پروژکتور) مادون قرمز چیست؟

لوله فلکسی چیست؟

انواع دوربین های مداربسته مخفی

SATA چیست

آی سی فلش

فناوری Onvif دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه | آشنایی با انواع و روش سوکت زدن

شغل برقکاری یا سیستم های حفاظتی را از کجا شروع کنیم ؟

با تشکر از avizhe

  انتشار : ۳ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1405

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما