وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 41
  • بازدید دیروز : 327
  • بازدید کل : 652765

مهم ترین اختراعات جهان


مهم ترین اختراعات جهان

چه اولین استفاده انسان‌های اولیه از آتش یا تولد شاتل فضایی باشد، ابداعات همیشه بزرگ ترین پیش برنده موفقیت انسان‌ها در تاریخ بوده اند.

ابداعات بشر و تحول تاریخ

بعضی از این موفقیت‌ها تغییراتی سریع در تاریخ به وجود آوردند و بعضی به آرامی‌بستر را برای توسعه‌های مهم تر در ادامه راه فراهم کردند. از اختراعات اولیه گرفته تا پیشرفت‌های پزشکی و علمی‌بزرگ، درباره 11 ابداع که مسیر تاریخ انسان‌ها را عوض کرد بیشتر بدانید.

مطبوعات چاپی

ابداع ماشین چاپ و نقش آن در تحول تاریخ

قبل از اینترنت هیچ ابداعی در تاریخ بیشتر از ماشین چاپ یوهانس گوتنبرگ در زمینه پخش و عمومی‌سازی دانش نقش نداشت. با توسعه در سال 1440 در مینز آلمان، ماشین گوتنبرگ مطبوعات آن روز را توسعه داد و این کار را با استفاده از قالب‌هایی کرد از انواع قطعات آلیاژ سرب کرد. روش خط سر هم بندی برای انتشار کتاب‌ها به یک روزنامه اجازه تولید 3600 صفحه در روز را می‌داد. تا سال 1500، بیش از 1000 ماشین چاپ گوتنربرگ در اروپا کار می‌کرد و تا سال 1600 این دستگاه‌ها بیش از 200 میلیون کتاب را منتشر کردند. چاپ کتاب نه تنها آن را برای طبقات پایین تر اجتماع قابل دسترسی می‌کرد بلکه به جرقه عصر روشن فکری کمک کرد و انتشار ایده‌های جدید و قابل بحث را آسان کرد. در سال 1518، راهب آلمانی، مارتین لوتر (Martin Luther)، از دستگاه چاپ برای انتشار کار اصلی خود به نام ” اعلامیه 95 ماده ای” استفاده کرد، کتابی که اصلاحات پروتستان را به راه انداخت و جرقه ای برای تعارضاتی مانند جنگ 30 ساله بین سال‌های 1618 تا 1648 بود. چاپ چنان تاثیر زیادی در برانگیختن انقلاب‌ها، تغییرات شدید مذهبی و افکار علمی‌داشت که مارک تواین بعد‌ها نوشت: “دنیای امروز هر چه که هست، بد یا خوب، آن را مدیون گوتنبرگ است.”

ابداع قطب نما و نقش آن در تحول تاریخ

قطب نما

ممکن است امروزه قطب نما‌های مغناطیسی با وجود ماهواره‌ها و سیستم‌های مکان یابی جهانی دیگر به کار نیایند ولی اثر آن‌ها بر جهت یابی و اکتشافات اولیه در تاریخ گران بها است. با ابداع اولیه در چین، تا قرن 14 قطب نما‌ها جایگزین ابزار‌های نجومی‌به عنوان راه اصلی دریانوردان برای جهت یابی شده بودند. قطب نما برای سیاحان روشی قابل اطمینان برای گذشتن از اقیانوس‌ها ارائه کرده بود. موفقیتی که روشنگر عصر اکتشاف بود و برای اروپا ثروت و قدرتی به ارمغان آورد که بعد‌ها راهبر انقلاب صنعتی شد. مهم تر از همه این که، قطب نما اجازه تعامل را، چه صلح جویانه و چه خصمانه، به فرهنگ‌های مجزای دنیای قدیم داد.

ابداع پول کاغذی و نقش آن در تحول تاریخ

پول کاغذی

در بیشتر تاریخ انسان، پول به شکل فلزات گران بها بوده ، سکه‌ها و حتی مواد خام مثل احشام و سبزیجات بوده است. استفاده از پول کاغذی در عصری کاملا تازه اتفاق افتاد. جهانی که در آن پول می‌توانست کالا و سرویس‌هایی خریداری کند بدون این که ارزشی ذاتی داشته باشد. در قرن 9 در چین پول کاغذی به طور گسترده ای استفاده می‌شد اما تا اواخر سال‌هال 1600 در اروپا پیدا نمی‌شد. به خاطر کمبود مدام سکه بانک‌ها از نوشته‌های کاغذی به عنوان قولی برای پرداخت‌های آتی از فلزات گران بها استفاده می‌کردند. در اواخر قرن 19 بسیاری ملت‌ها شروع به صدور کاغذ قانونی مورد حمایت دولت کردند که دیگر قرار نبود به طلا یا نقره تبدیل شود. استفاده از پول کاغذی نه تنها دولت‌ها را در طول روز‌های بحرانی نجات داد، مانند کاری که برای ایالات متحده در طول جنگ‌های داخلی کرد، بلکه عصر جدیدی از قوانین پولی بین المللی را شروع کرد که چهره اقتصاد جهانی را تغییر داد. شاید حتی مهم تر از آن، پول کاغذی قدم اولیه در سیستم پولی جدیدی بود که به تولد کارت‌های اعتباری و بانکداری الکترونیک ادامه یافت.

 

ابداع استیل و نقش آن در تحول تاریخ

استیل

در حالی که جوامع اولیه بشری در تاریخ از سنگ، برنز و فلز استفاده‌های بسیاری می‌کردند، این استیل بود که پایه ای برای انقلاب صنعتی شد و شهر‌های امروزی را ساخت. شواهد ابزار استیل به 4 هزار سال قبل بر می‌گردد اما این آلیاژ تا اختراع فرآیند بسمر به طور گسترده تولید نمی‌شد، تکینیکی برای ساخت استیل با استفاده از آهن خوک ذوب شده در سال‌های 1850. سپس استیل تبلدیل به یکی از بزرگ ترین صنایع بر زمین شد و در ساخت همه چیز، از پل و ریل قطار گرفته تا آسمان خراش‌ها و موتور‌ها مورد استفاده قرار گرفت. مخصوصا در آمریکای شمالی استیل بسیار تاثیر گذار بود، جایی که ذخایر سنگ آهن به ایالات متحده کمک کرد که به یکی از بزرگ ترین اقتصاد‌های جهان تبدیل شود.

ابداع نور الکتریکی و نقش آن در تحول تاریخ

نور الکتریکی

اگرچه حالا وجود آن‌ها برایمان عادی شده اما تنها یک قطع برق لازم است که اهمیت نور‌های مصنوعی را به یاد بیاوریم. با آغاز در اوایل قرن 19 توسط همفری دیوی و لامپ کربنی او، نور‌های الکتریکی در سال‌های 1800 با خدمات مخترعانی مانند ورن دلارو، جوزف ویلسون سوان و توماس آلوا ادیسون تولید شدند. این ادیسون و سوان بودند که اولین لامپ حبابی با عمر بالا را در سال 1879 و 1880 اختراع کردند و جامعه را از وابستگی کامل به نور روز آزاد کردند. نور‌های الکتریکی در همه چیز استفاده شدند، از روشنایی خانه و خیابان‌ها گرفته تا چراغ قوه و چراغ ماشین. شبکه پیچیده سیم‌ها که برای برق لامپ‌های اولیه برپا می‌شد به اولین سیم کشی‌های الکتریکی خانگی منجر شد و راه را برای بسیاری اسباب الکتریکی خانگی دیگر صاف کرد.

 

اهلی کردن اسب و نقش آن در تحول تاریخ

اهلی کردن اسب

از زمان اهلی کردن اسب‌ها در 5500 سال پیش، اسب‌ها به طور جدایی ناپذیری به پیشرفت انسان متصل بوده اند. آن‌ها در تاریخ انسان را قادر به سفر به مقاصد دوردست کردند و به فرهنگ‌های مختلف فرصت تبادل ایده و تکنولوژی دادند. قدرت اسب و چابکی او به این معنا بود که آن‌ها می‌توانستند بار نیز حمل کنند، زمین را شخم بزنند و جنگل‌ها را پاک کنند. شاید از همه تاثیر گذار تر این باشد که اسب‌ها طبیعت جنگ را عوض کردند. هیچ چیز ترسناک تر از یک ارابه متصل به اسب یا یک جنگجوی سواره نبود و جوامعی که در استفاده از سواره نظام مهارت داشتند معمولا برنده جنگ بودند.

ابداع ترانزیستور و نقش آن در تحول تاریخ

ترانزیستور‌ها

ابداعی که بسیار کم تر از آنچه که باید ستایش شده است، ترانزیستور قسمتی جدا نشدنی در هر وسیله الکترونیکی امروزی است. با تولید اولیه در سال 1947 توسط آزمایشگاه‌های بل، این وسایل نیمه رسانای کوچک اجازه کنترل دقیق مقدار و عبور جریان از بورد مدار‌های الکتریکی را می‌دهند. با استفاده اولیه در رادیو‌ها، ترانزیستور به قطعه ای اولیه در مدار‌ها در تعداد بی شماری از وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون، موبایل و کامپیوتر در آمده است. تعداد ترانزیستور‌ها در مدار‌های مجتمع تقریبا هر دو سال دو برابر می‌شود، پدیده ای که به قانون مور معروف است، تا تاثیر غیر قابل انکار آن‌ها بر تکنولوژی افزایش بیشتری داشته باشد.

ابداع لنز‌های بزرگ نمایی و نقش آن‌ها در تحول تاریخ

لنز‌های بزرگ نمایی

ممکن است لنز های بزرگ نمایی اختراعی غیر قابل به نظر بیایند اما استفاده از آن‌ها نگاهی اجمالی از هر چیزی در ستارگان دوردست و کهکشان‌ها گرفته تا کار‌های ریز سلول‌های زنده داده است. اولین بار لنز‌ها در قرن 13 به عنوان کمکی برای افراد کم بینا استفاده شدند و اولین میکروسکوپ و تلسکوپ در اواخر قرون 16 و 17 ساخته شد. اشخاصی مانند رابرت هوک و آنتون فن لوونهوک به استفاده از میکروسکوپ در اولین مشاهدات سلولی و دیگر ذره‌ها روی آوردند در حالی که گالیلئو گالیله و یوهانس کپلر از تلسکوپ برای تعیین جایگاه زمین در کهکشان استفاده کردند. این استفاده‌های اولیه اولین قدم‌ها برای توسعه وسایل رصد مانند میکروسکوپ الکترونی و تلسکوپ فضایی‌هابل بود. لنز‌های بزرگ نمایی از آن زمان منجر به موفقیت‌های بزرگی در بسیاری زمینه‌ها مثل نجوم، زیست شناسی، باستان شناسی، دید سنجی و عمل جراحی شده اند.

ابداع تلگراف و نقش آن در تحول تاریخ

تلگراف

تلگراف اولین چیز در خط موفقیت‌های مخابراتی بود که بعد‌ها شامل رادیو، تلفن و ایمیل شد. تلگراف که در قرون 18 و 19 به وجود آمد از کد مورس معروف ساموئل مورس برای رساندن پیام‌ها به وسیله توقف متناوب جریان برق در طول سیم‌های مخابراتی استفاده می‌کرد. در سال‌های 1850 خطوط تلگراف چندین برابر شد و تا سال 1902 کابل‌های اقیانوس پیما تمام جهان را پوشش داد. تلگراف اولیه و انواع بعدی بی سیم آن اولین پیشرفت بزرگ در مخابرات جهانی شدو توانایی فرستادن پیام‌ها با سرعت بالا در مسافت‌های طولانی تاثیری محو نشدنی بر دولت، تجارت، بانکداری، صنعت، جنگ و رسانه‌های اخباری گذاشت و اساس عصر اطلاعات را شکل داد.

 

ابداع آنتی بیوتیک‌ها و نقش آن‌ها در تحول تاریخ

آنتی بیوتیک‌ها

قدم بسیار بزرگی در زمینه پزشکی، آنتی بیوتیک ها میلیون‌ها جان را با کشتن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر نجات دادند. دانشمندانی مانند لوییس پاستور و جوزف لیستر اولین کسانی بودند که متوجه باکتری‌ها و جنگ با آن‌ها شدند اما این الکساندر فلمینیگ بود که اولین خیز را در آنتی بیوتیک‌ها برداشت؛ هنگامی‌که در سال 1928 به صورت اتفاقی متوجه باکتری‌هایی شد که در کپک زندگی می‌کنند و به پنی سیلین معروف هستند. آنتی بیوتیک‌ها پیشرفت بزرگی در دارو‌های ضدعفونی کننده بودند که سلول‌های انسانی را نیز همراه با باکتری می‌کشتند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در طول قرن 20 بع سرعت فراگیر شد. اثر آن‌ها در میدان جنگ از همه جا بیشتر بود: در حالی که حدود 20 درصد سرباز‌ها که دچار التهاب باکتریایی ریه شده بودند در جنگ جهانی اول مردند، با استفاده از آنتی بیوتیک این عدد به 1 درصد در جنگ جهانی دوم کاهش یافت. آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین، ونکومیسی، سفالوسپورین و استرپتومیسین قادر به مبارزه با هر نوع شناخته شده ای از عفونت شامل آنفولانزا، مالاریا، مننژیت، سل و بیشتر بیماری‌های انتقال یابنده از راه جنسی هستند.

ابداع موتور بخار و نقش آن در تحول تاریخ

موتور بخار

اتومبیل‌ها، هواپیما‌ها، کارخانه‌ها، قطار‌ها، فضاپیما‌ها، هیچ کدام از این روش‌های جابجایی بدون موفقیت اولیه موتور بخار شدنی نبود. اولین استفاده تجربی از احتراق خارجی به سال 1698 بر می‌گردد، وقتی که توماس سیوری یک پمپ آبی نیرو گیرنده از بخار ساخت. موتور‌های بخار بعد‌ها در اواخر سال‌ها 1700 توسط جیمز وات کامل شدند و به پایه یکی از مهم ترین قدم‌های تکنولوژیکی در تاریخ بشر در طول انقلاب صنعتی تبدیل شدند. در طول سال‌های 1800، احتراق خارجی اجازه پیشرفت‌های نمایی در حمل و نقل، کشاورزی و ساخت را داد و همچنین نیروی ظهور ابر قدرت‌های جهان مانند بریتانیای کبیر و ایالات متحده را فراهم کرد. مهم تر از همه این که قانون اساسی موتور بخار درباره تبدیل انرژی به حرکت پایه ابداعات بعدی مانند موتور‌های احتراق داخلی و توربین‌های جت را گذاشت، چیزی که باعث ظهور ماشین‌ها و هواپیما‌ها در طول قرن 20 شد.

منبع

  انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1190

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما