وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 79
  • بازدید دیروز : 357
  • بازدید کل : 655315

سیستم اعلان حریق (مختصر برق ساختمان )


سیستم اعلان حریق (مختصر برق ساختمان )

 
نکات اجرایی سیستم اعلان حریق
 
 
نصب آشكار سازهای دود در ساختمان های مسكونی 5 طبقه و بیشتر (از كف زمین) ساختمان های اداری، تجاری، خدمات عمومی، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراكز اجتماع در تمامی اتاق خواب ها و مناطق مجاور به آنها الزامی می باشد. در پلكان ها، آسانسور و چاه آسانسور نیز همچنین و شستی در مجاورت پله و جعبه آتش نشانی جایگذاری می گردد كه در مقررات ملی 13-8-0-7 ذكر شده است.
 
 
اصول سیستم اعلان حریق
 
 
 
آشكارسازهای دود علاوه بر باتری باید با استفاده از سیم های برق به انشعاب برق ساختمان نیز متصل باشد. آشكارسازهای دود باید به یكدیگر متصل بوده و زنگ هشدار آن ها در داخل اتاق های خواب قابل شنیدن باشد.
در مورد نوع سیم به كار رفته در مدارات اعلام حریق در مقررات ملی ایران صراحتی وجود ندارد را لازم دانسته اند. shield كابل ،BS ولی بعضی از استانداردهای جهانی مانند توصیه می شود در انتهای لوله وارده به آشكارساز و سایر تجهیزات اعلام حریق از جعبه تقسیم استفاده گردد.
 
1- محل قرار گرفتن تابلوی اعلام حریق باید به گونه ای باشد كه به هنگام حریق مأموران آتش نشانی بدون در خطر قرار گرفتن آن را رؤیت نمایند. بنابراین مجاورت درهای ورودی برای این محل توصیه می گردد.
 
2- استفاده از لوله فولادی برای سیستم اعلام حریق مطابق مقررات ضرورتی ندارد.
 
3- مراكز سیستم اعلام حریق باید از نوع تحت مراقبت دائم باشد، به گونه ای كه عمل یكی از دتكتورها سبب بر هم خوردن تعادل مدار و در نتیجه اعلام حریق در آن مدار شود. قطعی یا بروز اتصالی در هر مدار باید به نحوی مطلوب ثبت و اعلام شود. بروز خرابی، از هر نوع، در یك مدار (زون) نباید سبب از كار افتادن سایر مدارها یا كل سیستم شود. هر مركز باید به وسائل تأمین نیروی ایمنی مخصوص به خود (باطری) با كلیه لوازم و تعلقات مربوط، مانند دستگاه شارژ كننده و غیره، مجهز باشد تا سیستم در همه احوال آماده به كار باشد.
 
4- مركز سیستم اعلام حریق باید در محلی كه خارج از دسترس عموم است نصب شود و به طور شبانه روزی تحت مراقبت افراد كارآزموده باشد.
 
5- كلیه مدارهای سیستم اعلام حریق باید مستقل از سایر سیستم ها كشیده شود و فقط در مواردی كه بین مركز اعلام حریق و ایستگاه آتش نشانی ارتباط وجود دارد، می توان از مدارهای سیستم تلفن برای این منظور استفاده كرد. كلیه مقررات شركت تلفن در این مورد باید رعایت شود.
 
6 - در ساختمان هایی كه به سیستم اعلام حریق مجهز می شوند، علاوه بر محل های نصب انواع دتكتورها بر حسب ضرورت، در محل های زیر نیز باید دتكتور مناسب (دودی یا حرارتی) نصب شود:
 
الف) اتاق های ترانسفورماتور، اتاق های تابلوها (اتاق های برق)
ب) اتاق های مربوط به تأسیسات مكانیكی
ج) موتورخانه آسانسور و چاه آسانسور (مبحث 15 - آسانسورها و پله های برقی دیده می شود)
د) كریدورها و راه پله ها
ه) اتاق مركز تلفن و سیستم های جریان ضعیف
 
7- وسائل صوتی اعلام حریق (آژیر، بوق، زنگ و نظایر آن) باید از انواعی باشند و نیز محل نصب آنها در فضاهای عمومی ساختمان باید به نحوی انتخاب شود كه هنگام بروز حریق، صدای آنها به سهولت در دورترین نقاط ساختمان قابل شنیدن باشد.
 

 

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1226

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما