وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 908
  • بازدید دیروز : 285
  • بازدید کل : 644259

آموزش بستن کلید تبدیل


آموزش بستن کلید تبدیل

کلید تبدیل بعد از کلید تک پل و دوپل یکی از پرکاربردترین کلید های مورد استفاده در برقکاری و صنعت ساختمان می باشد . امروز قصد داریم به آموزش نحوه صحیح بستن کلید تک پل بپردازیم پس با ما همراه باشید .

کلید تبدیل

کلید تک تبدیل ظاهری همانند کلید تک پل دارد و از نظر ظاهری وقتی روی کار بسته شده باشد هیچ تفاوتی ندارد اما در باطن کار و اتصالات کاملا متفاوت از کلید تک پل می باشد ، در زیر عکس کلید تک پل را مشاده میکنید .

کاربرد کلید تبدیل :

از کلید تبدیل برای روشن و خاموش کردن یک لامپ یا یک گروه لامپ از دو نقطه، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای راهروها، راه پله ها، اتاق های دو در و سالن های بزرگ که خروجی های مختلف دارند و نیز واحدهای مسکونی استفاده می شود.

این کلید سه کنتاکت دارد که یک کنتاکت آن مشترک و با یکی از دو کنتاکت دیگر در تماس است.

طریقه اتصال کلید تبدیل:

در اینجا به توضیح روش اتصال استاندارد که بهترین روش اتصال است، می پردازیم .در ابتدا دقت كنید وقتی در یك مسیر تبدیل كار می كنیم، دو سر را تبدیل می گذاریم.

سیم فاز خارج شده از جعبه فیوز مینیاتوری را به کنتاکت مشترك یكی از كلید تبدیل ها وصل می كنیم ( هر كلید تبدیل یك کنتاکت مشترك كه با P هم نمایش داده می شود و دو کنتاکت غیر مشترك دارد)

وقتی سیم فاز را به کنتاکت مشترك وصل كردیم(معمولا پیچ مشترک روی کلید به رنگ قرمز می باشد )، از دو کنتاکت غیر مشترك دو سیم برگشتی به دو کنتاکت غیر مشترك كلید تبدیل دوم می كشیم‌.

كار تقریبا تمام است حالا از کنتاکت مشترك كلید تبدیل دوم یه فاز می كشیم به ترمینال سرپیچ چراغ و در نهایت نول رو هم مستقیم به سر ترمینال دوم چراغ وصل می كنیم.

 

شکل های زیر شمای فنی، شمای حقیقی و شمای مسیر جریان مدار الکتریکی کلید تبدیل را نشان می دهد

 

مدار الکتریکی کلید تبدیل
شمای تک خطی کلید تبدیل
مدار الکتریکی کلید تبدیل
شمای حقیقی کلید تبدیل
مدار الکتریکی کلید تبدیل
شمای مسیر جریان کلید تبدیل
نکته ایمنی
ممکن است در محیط کار با نوعی کلید تبدیل مواجه شوید که در آن علی رغم اینکه در مصرف سیم صرفه جویی می شود، اما به هیچ عنوان روشی ایمن، علمی و فنی نیست. و طبق مقررات ملی ساختمان این روش قانونی نیست.

در این روش سیم فاز و سیم نول به ترمینال های غیر مشترک دو کلید متصل شده است و ترمینال های مشترک این دو کلید به دو سر لامپ اتصال داده می شود.

مدار الکتریکی کلید تبدیل
ممکن است در مداری سیم فاز اشتباها به یکی از دو کنتاکت غیر مشترک کلید تبدیل وصل می شود. در این صورت در عملكرد مدار اختلال ایجاد می‌شود.
این اختلال به این صورت است كه در صورتی كه كلید ۱ در حالت یك باشد، كلید دوم می‌تواند لامپ را روشن و خاموش كند. اما اگر كلید ۱ در حالت دو باشد، كلید دوم به هیچ عنوان توانایی كنترل لامپ را ندارد.

پس در هنگام کار حتما به این نکات توجه داشته باشید.

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1298

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما