وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 175
  • بازدید دیروز : 980
  • بازدید کل : 644506

لوله گذاری برق ساختمان در سقف های غیر کاذب


روش لوله گذاری برق ساختمان در سقف های غیر کاذب :

در این مطلب می خواهیم روش لوله گذاری برق ساختمان در سقف هایی مثل، سقف های تیرچه بلوک، سقف های کرومیت و یا سقف های ضربی را همراه با شکل توضیح دهیم. دو نمونه از این سقف ها را در پایین مشاهده می کنید. مشکلی که در لوله گذاری این نوع سقف ها وجود دارد این است که نه می توانید لوله های برق را مستقیم در زیر این سقف ها اجرا کنید، زیرا فقط دو سانتی متر گچ زیر سقف می آید، پس لوله برق را نمی پوشاند و نه می توانید شیار بزنید، زیرا به فاصله هر یک متر با تیرآهن ها و تیرچه های سقف برخورد می کنید. پس راه حل چیست؟؟؟

 

 

لوله گذاری برق ساختمان در سقف های ضربی

لوله گذاری برق ساختمان در سقف های ضربی

 

 

تنها راه حل آن است که لوله ها را به جای اینکه زیر سقف نصب کنید، در بالای سقف نصب کنید. پس قاعدتاً لوله های برق هر واحد در کف طبقه بالاتر اجرا خواهد شد. و از آنجایی که کف اتاق ها و کف پشت بام همیشه حدود ۱۰ سانتی متر کف سازی می شود و بالاتر می آید. روی لوله های برق نصب شده در کف را می پوشاند.
به تصویر زیر نگاه کنید. خط های قرمز رنگ لوله های برق هستند. همانطور که می بینید از قوطی کلید شروع شده، و از سقف رد شده، آنگاه از کف طبقه بالاتر رد شده و دوباره سقف سوراخ شده و به سمت پایین آمده است. پس نیاز است جاهایی که با شماره ۱ و ۲ علامت گذاری شده، سوراخ شود. اگر زمانی کار را شروع کنید که سقف بتن ریزی شده باشد باید با سختی زیاد کار سوراخ کاری را انجام دهید و بهترین وسیله برای این کار استفاده از هیلتی های تخریب ۱۵ کیلوگرمی است.

 

لوله گذاری برق ساختمان

لوله گذاری برق ساختمان

 

اگر بتوانید قبل از مرحله بتن ریزی، لوله های سقف را اجرا کنید، برای شما راحت تر است ، زیرا نیاز به سوراخ کاری زیادی نیست. ولی گاهاً پیش می آید که با مخالفت مهندس عمران پروژه مواجه می شوید، زیرا به گفته آنها این کار از استقامت بتن می کاهد و مانع از “یک تکه بودن بتن” سقف می شود. در این صورت کاری که ما در پروژه هایمان می کنیم این است که در محل هایی که قرار است بعد از بتن ریزی و خشک شدن بتن، سوراخ کاری شود، ۴۰ سانتی متر لوله برق شماره ۲/۵ را به صورت عمودی نصب می کنیم، طوری که چند سانت بالاتر از بتن باشد. تا بعداً لوله برق شماره ۲ بدون نیاز به سوراخ کاری در داخل آن قرار گیرد. این روش بهتر است چون امکان شکستن لوله ها به علت رفت آمد زیاد در مرحله بتن ریزی هم وجود ندارد.

برقکشی ساختمان های این مدلی، مشکل تر از ساختمان های دیگر بوده و قاعدتاً هزینه برقکاری آن هم کمی بیشتر است. لوله گذاری برق ساختمان

 

نکته: برای کارهای کوچک و خورده کاری ها که فقط باید دو سه تا سیم نصب شود، می توانید از سیم هایی که در بازار به “سیم های لاگچی” معروف است استفاده کنید تا اصلاً نیازی به نصب لوله و سوراخ کاری نباشد. البته هیچ مهندس ناظر برقی استفاده از این سیم ها را تایید نمی کند.

 

  انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1528

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما