وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 600
  • بازدید دیروز : 330
  • بازدید کل : 652315

شما در سرمایه‌گذاری چه نوع شخصیتی دارید؟ +(آزمون رایگان )


شما در سرمایه‌گذاری چه نوع شخصیتی دارید؟ +(آزمون رایگان )

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا که دائما در حال شکست دادن بازار هستند، به خاطر داشتن مقادیر زیادی پول و یا زمان‌بندی فوق‌العاده بروی ورود و خروج به بازار نیست؛ بلکه به این دلیل است که آن‌ها تمایلات طبیعی خود را می‌شناسند و از روش‌ها، فلسفه‌ها و استراتژی‌هایی که بیشترین همخوانی را با نحوه سیم‌کشی مغزشان دارند، استفاده می‌کنند.

همانطور که وارن بافت می‌گوید: موفقیت در سرمایه‌گذاری ارتباطی به هوش ندارد، چیزی که نیاز دارید عادات مناسب است تا بتوانید چیزهایی که بقیه مردم را در سرمایه‌گذاری به دردسر می‌اندازد، کنترل کنید.

 

ذهنیت شما در سرمایه‌گذاری چگونه است؟

احتمالا در این متن یک و یا چند استراتژی را می‌یابید که با مزاج سرمایه‌گذاری شما همخوانی داشته باشد و در حین مطالعه، احتمالا یکی از آن‌ها توجه شما را بیشتر به خود جلب کند.

  • اما سوال اینجاست که آیا شما به اندازه کافی خود را می‌شناسید؟
  • میزان تحمل ریسک و ضرر خود را می‌دانید؟
  • چه مقدار می‌توانید برای سرمایه‌گذاری زمان بگذارید؟
  • تا چه عمقی می‌توانید و می‌خواهید یک سهم را بررسی کنید؟

ما یک کوییز (آزمون) کوتاه برای شما آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن بتوانید بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری را برای خود پیدا کنید.

 

 

 

1. فرض کنید درون یک فروشگاه هستید و درون قفسه‌ها چندین گزینه از محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را دارید می‌بینید. کدام یکی از موارد زیر به احتمال بالاتر انتخاب شما خواهد بود؟

A. از برندی خرید می‌کنید که قبلا سابقه خرید از آن را داشته‌اید؛ هرچند که رنگ و لعاب دیگر محصولات را نداشته باشد.
B. از برندی خرید می‌کنید که گران‌تر است و همیشه می‌خواستید از آن بخرید و امروز 20 درصد تخفیف دارد.
C. یک برند جدید که در تبلیغاتش از نتایج متحول‌کننده صحبت می‌کند.
D. یک محصول ارزان که تاییدیه سازمان غذا و دارو را نگرفته؛ اما نظرات خوبی از طرف مشتریانش دریافت کرده است.

2. شما وارد حساب کارگزاری خود می‌شوید، کدام سناریو شما را از همه خوشحال‌تر می‌کند؟

A. شاخص بازار 4 درصد رشد کرده؛ اما سهم‌های شما تا 1 درصد در این روند صعودی بالا رفته‌اند.
B. یکی از شرکت‌هایی که شما سهامدار آن هستید، نتوانسته به میزان درآمد پیش‌بینی‌شده خود برسد و در نتیجه 30 درصد افت قیمت پیدا کرده است؛ حال می‌توانید با قیمت پایین‌تر سهام بیشتری بخرید.
C. در 6 ماه گذشته یکی از سهام شما همیشه بین دو قیمت خاص نوسان داشته و معامله شده؛ اما شما اعتقاد دارید که در طول زمان 2 و یا حتی 4 برابر خواهد شد.
D. یکی از سهام شما ناگهان 15 درصد رشد کرده؛ اما هیچ دلیل منطقی‌ای برای این موضوع نیست و باید برای آن تحقیق بیشتری بکنید.

3. در شهربازی کدام کار را انجام می‌دهید؟

A. همراه با فرزندانتان سوار چرخ و فلک و یا اسب گردون می‌شوید.
B. بازی واقعیت مجازی با تم زامبی را امتحان می‌کنید.
C. سوار ترن‌هوایی می‌شوید.
D. به سمت فودکورت می‌روید.

4. چه مقدار اطلاعات نیاز دارید تا تصمیم به خرید، فروش و یا نگهداری بگیرید؟

A. تحلیل‌ها و خبرهای معمولی از شرکت‌هایی که به صورت معمول در سایت رسمی بورس، رسانه‌ها و توسط اشخاص به دست می‌آورید.
B. ترجیح می‌دهید شخصا و یا از طریق انجمن‌های آنلاین شرکت و مشتریان آن را مورد بررسی قرار دهید.
C. از اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی و ژورنال‌های سرمایه‌گذاری و اخبار صنعتی استفاده کرده و کاملا خودتان تحلیل را انجام می‌دهید.
D. شما اخبار صنعتی را دنبال می‌کنید که شرکت‌ شما درون آن صنعت فعالیت می‌کند؛ حتی اگر اطلاعات مربوط به خود شرکت خاص شما، کم باشد.

5. نام یکی از شرکت‌هایی که سهامدار آن هستید وارد تیتر اخبار شده است، کدام یک از این اتفاقات باعث ناراحتی و بیخوابی شبانه شما نمی‌شود؟

A. خبر آمده شرکتی که سهامش را دارید تصمیم گرفته برای مدتی پرداخت سود نقدی را معلق کند.
B. عرضه محصول بعدی این شرکت برای حداقل چند ماه آینده عقب افتاده است.
C. هیئت مدیره سر و صدایی به پا کرده تا مدیرعامل را برکنار کند و یک فرد خبره در صنعت مورد نظر را جایگزین وی کند.
D. ارزی که شرکت مورد نظر شما در کشور آن فعالیت می‌کند، کم ارزش‌تر شده است.

6. کدام روند حرکتی کسب و کار شما را بیشتر از همه هیجان‌زده می‌کند؟

A. یک شرکت بالغ و با ثبات که هنوز مقداری جا برای رشد دارد و می‌تواند با کم کردن هزینه‌ها، به کار گرفتن استراتژی‌های جدید و همکاری‌ با دیگران رشد کند.
B. یک شرکت جدید که هنوز نامی برای خود دست و پا نکرده و شاید تا چندین سال هم این اتفاق نیفتد و هیچ انتظار عجیب و غریبی از قیمت سهام آن وجود ندارد.
C. یک شرکت خلاق و اغلب دارای نوسان که شرایط موجود را به چالش کشیده و این پتانسیل را دارد که جایگاه جدیدی در کسب و کار بدست آورد یا جایگاه جدیدی بسازد.
D. شرکتی که هدفش سرمایه‌گذاری در کشورهایی است که اقتصاد در حال توسعه سریع دارند.

7. در راه رسیدن به ثروت، حاضرید چه میزان نوسانی را متحمل شوید؟

A. من انتظار رشد فضایی ندارم. دوست دارم برای چند سال در یک سرمایه‌گذاری بمانم و یک سود معقول به دست بیاورم.
B. ترجیح می‌دهم چندین دوره پر ترس و استرس را بگذرانم ولی نهایتا سرمایه‌گذاری من سود خوبی بدهد.
C. سهامم را برای مدتی طولانی نگه میدارم و حتی وقتی همه در حال نقد کردن هستند نمی‌فروشم؛ البته اگر به رشد بسیار خوب سهم در بلندمدت مطمئن باشم.
D. می‌توانم نوساناتی همچون تغییرات قیمت ارز و یا تنش‌های سیاسی که فراتر از کنترل مدیریت شرکت است را تحمل کنم

 

پاسخ‌ تست: شخصیت شما در سرمایه‌گذاری شما چگونه است؟

در ادامه با توجه به پاسخ‌هایی که به سوالات فوق دادید، درباره تیپ شخصیتی بیشتر بخوانید.

اگر اغلب گزینه A را انتخاب کردید:

شما پول‌تان را به سختی بدست آورده‌اید و حتی اگر با ریسک بیشتر بتوانید به سودهای خوبی برسید ترجیح می‌دهید خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

صبر مهم‌ترین ویژگی شخصیت سرمایه‌گذاری شماست؛ درست مانند وارن بافت و این تحمل را دارید که سهام یک شرکت ارزشمند به قیمت خوبی برای خرید برسد و آنرا بخرید.

سهام شما احتمالا توجه کسی را در یک جمع و مهمانی جلب نمی‌کند؛ چون بهرحال کمپانی‌های بزرگی که برای مدت طولانی در رقابت بوده‌اند جایی در میان صحبت‌های افراد ندارد؛ اما زمانی که صبر شما به ثمر بنشیند، نوبت شماست که بدرخشید.

اگر جزو این افراد هستید به سراغ سهام بنیادی‌ای بروید که آنقدر بزرگ هستند که شکست نخورند و اگر پاسخ‌های شما ترکیبی از A و B است می‌توانید بین 5 تا 10 درصد سبد سهام خود را نیز به شرکت‌های کوچک؛ اما با عملکرد خوب اختصاص دهید.

اگر اغلب گزینه B را انتخاب کردید:

به نظر می‌رسد عملکرد شرکت‌ها، صورت‌های مالی و نحوه مدیریت برای شما اهمیت زیادی دارد؛ اما تفاوت شما این است که به دنبال شرکت‌هایی با ارزش بازار کم و متوسط هستید.

وقتی همه به دنبال خرید سهام شرکت‌های بزرگ هستند؛ شما به سراغ کمپانی‌های کوچک و متوسطی می‌روید که در رقابت خوب عمل می‌کنند.

اینگونه شرکت‌ها اغلب از چشم فعالان بازار دور می‌مانند و حتی ممکن است ریزش‌های زیادی را هم تجربه کنند اما شما تحمل این ریسک و ضرر را به امید سود‌های بیشتر دارید.

می‌توانید یک پرتفوی که شامل چنین شرکت‌هایی است با هدف کسب بازدهی بالاتر از بازار بسازید ولی عاقلانه‌تر این است 10 تا 40 درصد سبد را به اینگونه سهم‌ها اختصاص دهید.

اگر تحمل ریزش قیمت در حد 25 یا 30 درصد را ندارید، وزن این شرکت‌ها را در سبدتان کمتر کنید. بهرحال اگر اغلب جواب‌های شما B است، تحمل نوسانات 30 درصدی و رشدهای بالاتری که در چنین سهامی هستند در شما وجود دارد.

اگر اغلب گزینه C را انتخاب کردید:

عاشق نوآوری و تکنولوژی هستید و در دنیای سرمایه‌گذاری به دنبال شرکت‌هایی می‌گردید که شرایط موجود فعلی را به چالش می‌کشد.

به دنبال آن دست کمپانی‌هایی هستید که یک کسب و کار را راه می‌اندازد، آن را باز تعریف کرده و در نهایت از نسخه اورجینال بهتر می‌شود.

حتی مثال بهتر شرکت‌هایی هستند که یک بازار کاملا جدید خلق می‌کنند و محصولی را ارائه می‌دهند که تا قبل آن به ضروری بودن آن واقف نبودیم!

ما به این شرکت‌ها قاعده‌شکن می‌گوییم و این‌ها به هر طریقی قواعد موجود را از بین می‌برند و به دنبال تحول هستند. روش‌های ارزش‌گذاری سنتی بازار همچون P/E و تنزیل جریان نقدی آینده در دنیای این شرکت‌ها جایی ندارند.

اعداد مربوط به این شرکت‌ها اغلب گیج‌کننده است؛ چون فعالان بازار سرمایه ابزار لازم برای محاسبه ارزش آن‌ها را ندارند.

این شرکت‌ها قواعد و رویکردهای موجود را به چالش می‌کشند.

افرادی که به این شرکت‌ها علاقه‌مندند زیاد کاری به تحقیق کردن در مورد آن‌ها ندارند؛ زیرا اطمینان دارند که اگر کار این شرکت‌ها بگیرد، مثل بمب صدا می‌کند و اگر هم شکست بخورند، شکست فوق‌العاده سختی خواهد بود.

بهرحال هرچه بالاتر پرواز کنید، احتمال شکست شما بیشتر است.

در دنیای شرکت‌های قاعده‌شکن باید دائما گوش به زنگ بوده و همچنین از نظر روانی همیشه آمادگی تغییر نظر در مورد یک سرمایه‌گذاری خاص را داشته باشید. به طور کل، با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها انعطاف اهمیت زیادی دارد.

سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها شاید هیجان‌انگیزترین نوع سرمایه‌گذاری باشد. اما باید بدانید ریسک این شرکت‌ها زیاد است و اشتباه شما قیمت گزافی برایتان خواهد داشت. با در نظر گرفتن نسبت ریسک به پاداش آن‌ها می‌توانید پورتفوی خود را طوری بچینید که ریسک کمتری متوجه سرمایه‌تان شود.

اگر اغلب گزینه D را انتخاب کردید:

در جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ترسی ندارید که در صنایع دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کنید. به دنبال نرخ بازدهی بسیار بالای در سرمایه‌‌گذاری هستید.

به زبان ساده شما ترجیح می‌دهید در جایی سرمایه‌گذاری کنید که توسعه سریع‌تر و بیشتری خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها و زمینه‌هایی مانند رمزارزها می‌تواند کمی سخت‌تر باشد و باید خود را برای کمتر بودن اطلاعاتتان آماده کنید.

شما باید قوانین مربوط به سهامداران آن کشور، نحوه کارکرد تکنولوژی‌هایی که از آن بی‌اطلاعید، ریسک‌های ارزی، نوسانات شدید و مسائل سیاسی را در نظر بگیرید و با توجه به آن مقداری از پورتفوی خود را به این نوع سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.

اگرترکیبی از گزینه A تا C را انتخاب کردید:

شما یک انسان بی‌ثبات نیستید بلکه فقط به دنبال فرصت‌های مختلف و متفاوت برای رشد سرمایه‌تان می‌گردید.

می‌دانید که سرمایه‌گذاری در بورس تنها راه حقیقی برای جلو افتادن از تورم است؛ اما گاهی شک می‌کنید و حتی ممکن است به دلیل چند اشتباه سرمایه‌گذاری در گذشته کمی محتاط باشید و یا اینکه نوسانات قیمت سهام، شما را در مورد میزان تحمل ریسک‌تان دچار شک کرده باشد

مزاج سرمایه‌گذاری شما به گونه‌ای است که به دنبال فرصت‌های خوب می‌روید و اینگونه نیستید که سهامی را بخرید و کنار بگذارید و اینگونه هم نیستید که هر روز بازار را چک کرده و معامله کنید.

اما بهرحال مهم این است که با ذات خود مبارزه نکرده و طبق طبیعت ذهنی خودتان جلو بروید.

شما می‌توانید مقداری ریسک را تحمل کنید و از طرفی بهتر است که پورتفوی خود را متنوع کرده و از هر نوع سهامی که معرفی کردیم درون سبد خود داشته باشید.

در نهایت این نکته مهم را به خاطر بسپارید که وضعیت بازار بر روی پاسخ‌های شما تاثیر می‌گذارد و بهتر است که شخصیت و مزاج سرمایه‌گذاری خودتان را بهتر کشف کنید و خودتان بهترین استراتژی را طراحی کنید.

در یک بازار نزولی فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد و این فرصت‌ها صرفا خرید سهام نیست؛ بلکه می‌توانید خیلی بهتر با شخصیت و استراتژی مناسب خود آشنا شوید.

  انتشار : ۸ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 1027

برچسب های مهم

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما