وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 808
  • بازدید دیروز : 285
  • بازدید کل : 644159

اوراق بدهی چیست؟


اوراق بدهی چیست؟

از روش‌های تأمین مالی، انتشار اوراق بدهی است تا از این طریق بتوانند سرمایه‌های خرد و کلان خود را جمع‌آوری نموده و اهداف سازمان خود را به بهترین نحو پیش ببرند.

بیشتر شهروندانی که در این جامعه زندگی می‌کنند جهت خرید مسکن، خودرو و… نیاز به دریافت وام از بانک‌های مختلف دارند؛ سازمان‌های تجاری نیز همچون افراد جامعه، باید جهت تأمین مالی خود و دریافت وام به بانک‌ها مراجعه نمایند. با این حال اگر مقدار این تأمین مالی زیاد باشد، بانک‌ها توان پرداخت وام‌های کلان به این سازمان‌ها را نداشته و به همین دلیل برای تأمین مالی فعالیت‌های خود، باید از روش‌های دیگری همچون اوراق بدهی استفاده نمایند.

اوراق بدهی چیست؟
اوراق بدهی از یک سو، تامین کننده بودجه لازم برای پیاده ‌سازی طرح‌ ها و پروژه های شرکت‌ها و نهادهاست و از سوی دیگه، روشی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و ایمن کردن پرتفو یا سبد سهام سرمایه ‌گذاران در بازار سرمایه هستش. از اونجا که اوراق بدهی نظیر انواع اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و… دارای سود ثابت هستن، می تونه ریسک سرمایه ‌گذاری رو تا حد قابل توجهی کاهش بده. اوراق بدهی یا اوراق قرضه به طور معمول توسط دولت منتشر و ضمانت میشه و از اونجا که پرداخت اصل و فرع این اوراق توسط دولت تعهد و ضمانت میشه، بدون خطر محسوب شده و مورد اطمینان سرمایه ‌گذاره و ریسک اون بسیار پائینه؛ به بیان دیگه، سرمایه ‌گذار بخشی از سرمایه خودشو در محلی سرمایه ‌گذاری کرده که برای اون سود ضمانت شده در نظر گرفته شده است.
مشخصات اوراق بدهی
کلیه اوراق بدهی مشخصات مشترکی دارن که با اون‌ ویژگی ‌ها شناخته و تعریف میشن. در ادامه به شرح این مشخصات می‌پردازیم:

1.تاریخ سر رسید
تاریخ سر رسید، به تاریخ پایان یک دوره‌ در اوراق بدهی گفته میشه. در این تاریخ، صاحبان اوراق بدهی، ارزش اسمی اوراق خودشونو دریافت میکنن.

۲.ارزش اسمی
به اصل مبلغ وام، ارزش اسمی گفته میشه که در تاریخ سر رسید اوراق بدهی، این مبلغ به خریدار اوراق بازپرداخت میشه.

3.نرخ سود اسمی
به نرخ بهره ‌ای گفته میشه که به طور دوره ‌ای و تا سر رسید اوراق پرداخت میشه. برای مثال اگه اوراق بدهی یک فرد به ارزش اسمی 100 هزار تومن و با نرخ سود اسمی 20 درصد با تعداد دو دوره در سال باشه؛ این به این معنیه که اون فرد هر 6 ماه یک بار، به میزان 10 درصد و به مبلغ 10 هزار تومن به عنوان نرخ سود اسمی اوراق تا سر رسید اوراق دریافت میکنه.

4.قیمت فروش
چنانچه مالک اوراق اگه نخواد تا زمان سر رسید اوراق منتظر بمونه، میتونه اوراق خودشو در روزهای غیرتعطیل در بازار سرمایه و به قیمت اون روز بازار، به فرد دیگه ای بفروشه. شایان ذکره که قیمت بازار با توجه به مسائل مختلفی تعیین میشه؛ از جمله این مسائل میشه به نرخ سود در بازار پول اشاره کرد.

5.نرخ سود تا سر رسید
چنانچه شخصی اوراق بدهی خودشو در اولین روز انتشار خریداری کنه، نرخ سودش، نرخ سود اسمی تلقی میشه؛ ولی اگه بعد از انتشار و به قیمت تعیین‌ شده بازار اقدام به خرید اون اوراق کنه و اون‌ها رو تا سر رسید نگه ‌داری کنه، نرخ سود تا سر رسید یا YTM گفته میشه. اغلب اوراق بدهی ها با نرخ سود تا سر رسید، خرید و فروش میشن؛ به‌ عبارتی در هر لحظه، اوراق به قیمتی خاص در بازار خرید و فروش میشه. سرمایه‌ گذاران نرخ سود تا سر رسید رو به ‌صورت لحظه ‌ای محاسبه کرده و جهت خرید و فروش اوراق بر این مبنا تصمیم می‌گیرن.

  انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 919

برچسب های مهم

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما