وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 955
  • بازدید دیروز : 285
  • بازدید کل : 644306

اصول نورپردازی


اصول نورپردازی

اصول نورپردازی
در گذشته نورپردازی صرفا مختص به مکان های اداری و تجاری و تفریحی و بطور کلی بناهای شاخص بوده در صورتی که امروزه مبحث نورپردازی به قدری گسترش یافته که شامل نورپردازی نمای ساختمان مسکونی-نورپردازی نمای ساختمان تجاری-نورپردازی هتل- نورپردازی محوطه-نورپردازی تالار-نورپردازی رستوران-نورپردازی بانکنورپردازی مراکز خریدو .... می گردد.
از دید یک طراح و معمار، طراحی نما در روز برای ساختمان بسیار حائز اهمیت است زیرا اولین فضای ارتباط دهنده ساختمان با محیط، نمای ساختمان است اما نورپردازی یک ساختمان در شب مسئله حساس تری می باشد زیرا یک ساختمان بسیار معمولی با نورپردازی اصولی میتواند به یک جاذبه توریستی در شب تبدیل شود و یا یک ساختمان بسیار زیبا با نورپردازی غیر اصولی به منظره ای هول انگیز در نمای شب .

اصول وضوابط نورپردازی ساختمان چیست؟

اولین نکته در نورپردازیتوجه به رنگ وشدت نورها می باشد.مسئله دیگر اینست که نور ها نباید به داخل ساختمان بیایند زیرا باعث رنجش ساکنین آپارتمان می شوند و اما نکته دیگر آنست که منبع نور نباید جز در موارد خاص دیده شود. نورپردازیباید هدفمند باشد و باعث زیبایی هر چه بیشتر بنا شود هماهنگی رنگ نور ها با رنگ متریال های انتخاب شده ، یکی از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام برنامه ریزی برای نور پردازی به آن توجه کرد ،همچنین به این نکته نیز باید توجه کرد که کدام جنبه معماری بایستی مورد تاکید قرار گیرد یکی دیگر از ضوابط در مورد طراحی نورپردازی نمای ساختماندر مورد هماهنگی با محیط اطراف و آرایش دیواره های صاف و یکدست در تناسب با ابنیه مجاور می باشد.
آیا یک خط پیش آمدگی در طول سطح دیواری یا لبه ها وجود دارد ، نظم قوسها و آرک ها چگونه است، ستون یا ایوان در نمای خارجی به کار رفته است آیا برج ، مناره ، یا دیگر عناصر شاخص در ظاهر ساختمان پیدا می شود.

 

استفاده از نورپردازی ها در ساختمان منوط بر چیست؟
استفاده از نورپردازی ها در ساختمان همیشه منوط بر نمای ساختمان نیست.از نورپردازی در سایر قسمت های ساختمان نیز استفاده می شود. برای هیجان انگیز تر شدن محوطه بیرونی خانه خود از نورپردازی در طراحی مبلمان حیاط و محوطه بیرونی خانه استفاده کنید.و شاهد باشید که چگونه می تواند باعث ایجاد تغییر در طراحی دکوراسیون حیاط خانه شما گردد.
به طور مثال اگر در طراحی محوطه بیرونی خانه خود از پله استفاده می کنید برای این که در شب مشکلی برای قدم زدن نداشته باشید می توان از نور پردازی های سطحی در زیر پله ها استفاده گردد.
روش های مختلفی برای نورپردازی ساختمانوجود دارد مانند : نورپردازی خشن،نورپردازی یکدست،نورپردازی از داخل و بیرون,...

 

1- نورپردازی خشن

وقتی بخواهیم عناصر معماری نمای ساختمان را مورد توجه قرار دهیم ازنورپردازیخشن استفاده می کنیم. نورپردازی خشن باعث می شود بافتهای کوچک و سطوح و شکلهای ردیف روی سطح ساختمان مورد توجه بیننده قرار گیرد، اما این اشکال را دارد که نمی تواند سطح وسیعی از نمای ساختمان را روشن کند .ادوات نورپردازی معمولا روی همان سازه ای که نورشان به آن تابیده نصب شده و از نمای ساختمان فاصله ندارند.

 

 

آموزش اصول نورپردازی

 

 

2- نورپردازی یکدست

نورپردازی یکدست و نرم، معمولا از یک نقطه در مجاورت نمای ساختمان انجام می شود، که توسط آن می توان نمای ساختمان را بصورتی یک نواخت و در سطح وسیعی روشن کرد.

 

 

آموزش اصول نورپردازی

 

 

3-نورپردازیاز داخل و بیرون

ساختمان ها را می توان از داخل هم نورپردازی کرد که در این صورت با استفاده از پنچره های موجود در نما و نور آسمان تاب می توان عناصر سردر ساختمان وسطح خارجی آن را روشن کرد خطوط نمای ساختمان مشخص کننده حجم ساختمان است که با مشخص کردن لبه خطوط توسط منابع نور خطی مانند لوله های لامپ نئون یا فیبر نوری می توان به مورد توجه قرار گرفتن حجم و حدود ساختمان در نظر بیننده کمک کرد. اثر این کار بسیار مهیج خواهد بود ، اگر چه در حالت کلی منبع ممکن است نسبت به خود ساختمان بیشتر قابل رویت باشد.

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1288

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما