وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 110
  • بازدید دیروز : 327
  • بازدید کل : 652834

مقایسه ی بازار گاوی و خرسی


مقایسه ی بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی و خرسی چیست؟

از جمله واژه هایی که در توصیف وضعیت بازار سرمایه به کار میروند، بازار گاوی Bull market و بازار خرسی Bear market هستند. هنگامی که بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام روندی صعودی داشته باشد، می‌گویند «بازار گاوی» است. این در حالی است که اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، از عبارت «بازار خرسی» استفاده می‌کنند.

خصوصیات بازار گاوی و خرسی:
در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و همین امر رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد

عرضه و تقاضای سهام: در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند (صف‌های خرید سنگین در بورس ایران در حالت گاوی قابل ‌مشاهده است). عکس این ماجرا در بازار خرسی حاکم است و عرضه افزایش و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد و حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و بازار دچار رکود و تنبلی می‌شود(ناامیدی وصف‌های فروش طولانی از نشانه‌های بازار خرسی است)
روانشناسی سرمایه‌گذار : روند بازار و جو روانی حاکم بر سرمایه‌گذاران تأثیری دوجانبه بر یکدیگر دارند. برای فهم بیشتر، رابطه اقتصاد و سیاست را در نظر بگیرید، تصمیمات سیاسی روی اقتصاد جامعه تأثیرگذار است و از طرف دیگر، شرایط اقتصادی بسیاری از تصمیمات سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این تفاسیر، در بازار گاوی، بیشتر افراد به امید کسب سود بیشتر، در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و همین امر رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد. عکس این اتفاق نیز ممکن است؛ به عبارتی، اخبار ناخوشایند می‌تواند منجر به بازار خرسی شود و در مقابل، اخبار خوب بازار گاوی را رقم زند.

نکات مربوط به بازار گاوی و خرسی:
بعد از شناخت مفهوم بازار خرسی و گاوی در اینجا با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال و ارائه برخی از راهکارها و نکات کلیدی درصدد دستیابی به برخی از مشخصه های این دو مفهوم هستیم تا با مطلع شدن از روند صعودی یا نزولی بازار بتوانیم در آموزش بورس و شیوه های آن گامی مثبت و استوار برداریم.

یکی از نکات شایان توجهی که در اینجا می بایست به آن اشاره کرد، این است که در رابطه با مفهوم بازار خرسی و گاوی نباید به روند کوتاه مدت بازار اعتماد نمود و افت یا افزایش قیمت ها را در یک روز و یک هفته به منزله بازار خرسی و گاوی در نظر گرفت؛ بلکه همواره می بایست روند بازار را با افق و چشم اندازی بلند مدت نگریست. حتی ممکن است روند یک هفته بازار بیانگر بازار گاوی باشد، در حالی آمارهای دو سال اخیر نشان دهنده بازار خرسی باشد.

یکی از دیگر نکاتی که در آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی می بایست بدان توجه شایانی داشت، احتمال زیان دهی بالا در بازار خرسی است. چرا که قیمت ها در این بازار مدام ارزش خود را از دست می دهند. در حالی که در بازار گاوی بیشتر افراد به امید کسب سود بیشتر شروع به سرمایه گذاری در این بازار می کنند.

عرضه و تقاضا در بازار گاوی و خرسی
در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد و عرضه به ندرت شکل می گیرد. چون سرمایه گذاران به امید آینده ای روشن در بازار اقدام به خرید سهام جدید می کنند در صورتی که فروشندگان تمایلی به فروش ندارند. عکس همین قضیه در بازار خرسی حکم رواست. یعنی عرضه رو به فزونی و تقاضا رو به کاهش می رود. در نتیجه حجم معاملات به شدت افت می کند و رکود و سوت و کوری در بازار حکم فرمان می گردد. به واقع نا امیدی و صف های فروش طولانی به منزله بازار خرسی است. بنابراین چون در بازار خرسی جو منفی بر بازار حاکم است، سرمایه گذاران رمقی برای خرید سهام جدید از خود نشان نمی دهند.

  انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 938

برچسب های مهم

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما