وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 95
  • بازدید دیروز : 201
  • بازدید کل : 644627

دکوراسیون آشپزخانه


در سبک زندگی امروز بیشتر کاربران، ترجیح می دهند از محصولاتی استفاده کنند که در زمان انجام کارهایشان، تجربه ای را برایشان به وجود بیاورد. کاربران این تجربیات را به رویاها و آرزوهایشان مرتبط می کنند. در این بین محصولات و فضاهای موفق، کیفیت ارزشی و احساسی بالاتری را برآورده می کنند.

آشپزخانه بخشی از ساختمان است که برای اهداف پخت و پز و انبار مواد غذای در تمام فضاهای خانگی و اداری و تجاری کاربرد دارد. در غرب مجهز کردن اجزای یک آشپزخانهتوسط اجاق گاز ، یخچال ، آبسردکن ، سینک شستشو و کانتر و کابینت که با چیدمان و دیزاین مدولار طراحی شده اند تشکیل میدهند.

آشپزخانه تیره

آشپزخانه تیره

آشپزخانه

آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه سنتی

دکوراسیون آشپزخانه سنتی

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن

در این رویکرد روی کیفیت تجربه استفاده کننده در زمان استفاده از فضا تمرکز می شود و تلاش میشود دریافتی شخصی با توجه به اینتراکشن در طول زمان – فضا شکل بگیرد. در نهایت متناسب با آمال ، تمایلات احساسی و تجربیات کاربران ، فضایی مطلوب دیزاین می شود.

چگونه آشپزخانه را مرتب کنیم؟
در آشپزخانه باید ۴ قطب اصلی وجود داشته باشد. یک قطب مخصوص انجام کارهای خشک مثل خرد کردن مواد غذایی و استفاده از وسایل برقی، یک قطب برای انجام کارهای خیس مثل شستن ظروف، یک قطب مخصوص آشپزی و یک قطب مخصوص انبار کردن که محل قرار دادن یخچال و کمدهای دیواری است. در این صورت کارها سریع‌تر انجام خواهد شد و احتمال بروز خطر در حین جابه‌جایی وسایل داغ یا سنگین کاهش می‌یابد.

چگونه وسایل را جاسازی کنیم؟
همه چیز به فضای آشپزخانه و وسعت آن بستگی دارد. در یک آشپزخانه مستطیل شکل که عرض آن بیش از دو متر نیست، باید تنها از یکی از دیوارها برای نصب کمد و طبقات استفاده کرد و گاز در بهترین جای ممکن قرار داده شود. در آشپزخانه‌های مربع شکل یا L ‌شکل‌چیدن وسایل راحت‌تر است و حتی می‌توان از یک میز صبحانه نیز استفاده کرد اما این میز و صندلی‌هایش باید با ظرافت و با توجه به فضا انتخاب شوند تا جاگیر نشوند.

چگونه از فضاها بهره ببریم؟
بهترین راه‌حل این است که وسایل زاویه‌دار نخریم. میزهای گرد و تاشو بهتر از میزهای زاویه‌دارند. این روزها باب شده که در آشپزخانه از کمدهایی با درهای شیشه‌ای که حکم بوفه را دارند استفاده می‌شود. استفاده از کمدهایی که درون آنها دیده نشود، بهتر است زیرا در این صورت می‌توانید ظروف و لوازم غیرضروری را درون آن به راحتی جاسازی کنید و نیازی نیست ظروف را به شکل تزئینی و با فاصله بچینید!زیاد بودن کشوها نیز امتیازی برای آشپزخانه محسوب می‌شود و به مرتب بودن آن کمک می‌کند.

کدام نوع نورپردازی برای آشپزخانه مناسب‌تر است؟
یک منبع نور کلی به همراه منابع نوری کوچک‌تر در مکان‌های مهم کاری در آشپزخانه بسیار ضروری است. تعداد پریزهای برق نیز در آشپزخانه باید حداقل سه تا چهار عدد باشد، به طوری که فرد مجبور نباشد مدام برای استفاده از یک وسیله برقی، وسیله برقی دیگری را از برق بکشد.

چقدر از ارتفاعات آشپزخانه قابل استفاده است؟
بهترین اماکن قرار دادن وسایل در آشپزخانه ارتفاع ۸۰ تا ۱۶۰ متری است. در این ارتفاعات باید وسایلی را قرار داد که مدام در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مناسب‌ترین ارتفاع نیز ارتفاع ۹۱ سانتی‌متری معرفی شده است اما اگر قد شما بلندتر است، می‌توانید این ارتفاع را به یک متر برسانید.

اگرچه پیداکردن وسایل با قیمت خوب حس خوبی را در ما برمی‌انگیزد، اما بعضی از وسایل ارزش سرمایه‌گذاری دارند. کیفیت وسایل بزرگ آشپزخانه به دلیل استفاده مداوم و قیمت زیادشان، موضوع بسیار مهمی است. آن‌ها حتما نباید بهترین مارک بازار باشند، اما یک یخچال، ماشین ظرف‌شویی، فر، و اجاق‌گاز رومیزی باکیفیت برای سال‌ها عمر می‌کنند و نیازی به تعویض مداوم آن‌ها نیست. قیمت وسایل کوچکتر، مانند مایکروفرها و قهوه‌سازها، زیاد نیست و به همین دلیل تعویض آن‌ها دردسر زیادی ایجاد نمی‌کند. بهترین مکان برای وسایل برقی کوچک در آشپزخانه را بیابید و به دکوراسیون آشپزخانه خود زیبایی ببخشید.

یک آشپزخانه سرگرم‌کننده حتما باید دارای یک میز غذاخوری باشد، جایی که دوستان و خانواده بتوانند در آن بنشینند، غذا بخورند، و یا قهوه بنوشند. اگر فضای کافی در اختیار دارید، استفاده از یک جزیره راهی بسیار مناسب برای دست‌یابی به این هدف است. وقتی مشغول آشپزی هستید، جزیره می‌تواند یک سطح اضافی برای شما باشد، و هنگام غذاخوردن صندلی‌های مخصوص این فضا را تبدیل به یک میز غیرسنتی می‌کند. اگر به گوشه‌ای مخصوص صرف صبحانه نیاز دارید، یک میز با اندازه معمولی برای وعده‌های غیررسمی‌تر انتخاب کنید. اگر فضای شما برای داشتن چنین میزی کوچک است یک میز کوچک گِرد نیز همان کارکرد را دارد.

اگر فضایتان کوچک است بهتر است تخته خردکردن و مخلوط‌کن را در انبار نگه دارید. در عوض، به فضاهای نگهدارنده جای‌گزین فکر کنید. وقتی نوبت به قفسه ادویه‌جات می‌رسد می‌توانید از کابینت‌ها یا قفسه‌های کشویی و یا قفسه‌های دیواری استفاده کنید. اگرچه ظرف‌ها و چاقوها بسیار مناسب نمایش هستند اما بهتر است در فضاهای نگهدارنده نگهداری شوند.

مصالح آشپزخانه معمولا رنگی خنثی دارند، اما این به این معنی نیست که آشپزخانه جایی کسل‌کننده است. به‌جای استفاده از رنگ‌های سنتی بژ و سفید در سطح پیش‌خان، با انتخاب رنگ‌های آبی و سبز فضا را جذاب کنید. حتی یک سطح چوبی می‌تواند گرما و رنگ به یک آشپزخانه تماما سفید ببخشد. هنگام انتخاب مواد و مصالح دیوار بالای سینک و پیش‌خان، به رنگ‌ آن‌ها فکر کنید. کاشی‌ها در رنگ‌های متنوعی هستند، بنابراین بهترین راه برای اضافه‌کردن ته‌مایه‌ای از قرمز و زرد بدون تحت‌الشعاع قرار دادن فضاهای دیگر هستند. حتی لوازم ارزان‌قیمت مانند کاسه‌ها، تسترها، و چای‌سازها نیز می‌توانند در ایجاد فضایی جذاب کمک کنند.

در آشپزخانه ۳ فعالیت اصلی پختن و پز ، شست و شو و نگهداری مواد اولیه انجام می گیرد. این فعالیت ها و تجهیزات مربوط به آن ها (گاز-سینک-یخچال) مثلثی را تشکیل می دهند که به آن مثلث کار می گویند.

مثلث کار آشپزخانه

مثلث کار آشپزخانه

حد اقل طول لازم برای هر ضلع ۱۲۰ سانتی متر و حد اکثر آن ۲۷۵ سانتی متر بیان شده.طول کمتر از این اندازه باعث نبود فضای کافی برای کار شده و اندازه ی بیش از ۲۷۵ سانتی متر باعث خستگی و صرف انرژی بیش از حد می گردد.

مکان اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی که به “مثلث آشپزخانه” موسومند، در طراحی هر آشپزخانه بسیار مهم بوده و نقشی کلیدی دارند. اصولا بخش عمده هر طرح بازسازی یا اصلاح دکوراسیون در آشپزخانه بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم به حداقل یکی از این سه عنصر مرتبط می گردد. نکته قابل توجه در این میان، وجود هندسه پنهان و ارتباطات غیرقابل انفکاک میان این سه راس عملکردی است که جابجایی هریک بر موارد دیگر اثرگذار می گردد.
هزینه بازسازی و بروز کردن فضای یک آشپزخانه بستگی به عوامل گوناگونی همچون ابعاد، نوع و جنس کابینت ها، وسایل و دیگر ملحقات، جنس و کیفیت مصالح کفسازی، بدنه سازی، نورپردازی و … دارد. اما ازآنجاکه بطور عمومی و بویژه با توجه به فرهنگ بومی، آشپزخانه مهم ترین فضا در یک خانه محسوب می گردد، می توان انتظار داشت که قسمت عمده ای از هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه به مالکین و کارفرمایان بازگشت داده شود. مطالعات و تخمین های جهانی انجام گرفته در این رابطه، ۷۵- ۸۰ درصد برگشت سرمایه را نشان می دهند.

امروزی با ردیفی از کابینت ها، اجاق گاز و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند.
در آشپزخانه های امروزی بر خلاف گذشته قسمت اعظم کار بر روی سطح کابینت ها و در کنار اجاق گاز، شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند. اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نباشند ؛ با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، ما در بخش هایی از آشپزخانه که محل انجام امورات آماده سازی و پخت و پز محسوب می شوند به نور کافی نیاز داریم مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر نیاز آشکار به روشنایی مناسب در این قسمتها، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها تعدادی از کابینت ها به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده می شود . این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. با این توضیحات ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند .
نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. برای بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز است تا هنگام شب و تاریکی هوا نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند . ترجیحاً هر یک از این چراغها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند .

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها نیز از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.
اگر در آشپزخانه شما محلی برای صرف غذا هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است دقیقا در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است.
نقطه ی شروع کار برای هر آشپزخانه ای، کابینت های آن است؛ چرا که نمای ظاهر آشپزخانه ارتباط تنگاتنگی با شکل و نمای کابینت ها دارد. ضمن آنکه کابینت های آشپزخانه باید به صورتی طراحی شوند که نیازهای افراد را به سهولت برآورده کنند. بنابراین نخستین نکته درانتخاب کابینت این است که چه نوع کابینتی بهترین کارآیی را برای شما بعمل می آورد. از این رو کابینت ها را می توان از حیث سفارشی بودن و قیمت به سه دسته طبقه بندی کرد :
در این نوع کابینت ها، مشتری می تواند از بین دو گزینه اندازه و شکل، یکی را با توجه به بودجه و موقعیت آشپزخانه اش انتخاب کند. معمولا این نوع کابینت را پس از آن که سفارش به کارگاه رسیده باشد می سازند. از این رو، زمان آماده سازی این نوع کابینت بیشتر از کابینت های معمولی خواهد بود. در این نوع کابینت ها وجود دو گزینه انتخابی شکل و اندازه باعث می شود مشتریان امکان انتخاب بیشتری داشته باشند.
در کابینت های سفارشی و نیمه سفارشی شما می توانید از انواع ملحقات و لوازم جانبی برای کارایی بیشتر استفاده کنید ولی این بدان معنا نیست که کابینت های معمولی هیچگونه لوازم جانبی ندارند. کارایی این دسته از کابینتها را نیز می توان با نصب انواع قفسه، سینی، کشو و سایر ملحقات تا حد زیادی افزایش داد .
استفاده از یراق آلات زیبا همانند استفاده از طلا و جواهرآلات می باشد که برای تکمیل، تزئین و گیرایی کابینتها امری ضروری می باشد. ساده ترین کابینت ها نیز با استفاده از قفل و دستگیره های زیبا و جالب توجه، نمای زیبایی پیدا می کنند. باید یادآوری کرد که یراق آلات در ابتدا انجام وظیفه محوله را بر عهده داشته و در درجه بعد به عنوان عنصر زیبایی بخش به کابینت محسوب می شوند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که یک دستگیره بسیار زیبا اگر در عمل فاقد کار آرایی مورد نظر باشد به هیچ کار نمی آید زیرا که نمی تواند وظیفه اصلی خود را که همان باز کردن درب قفسه یا کشیدن کشوهای کابینت است را انجام دهد.

جزیره از سبکهای طراحی آشپزخانه است که شیوه مناسبی برای ارتباط فضایی بین شیمن و آشپزخانه است. میز ناهار خوری و یا میز کار بین دو اتاق نشیمن و آشپزخانه باشه و هیچ دیواری این دو فضا رو از هم جدا نکند، همبستگی خوبی در خانواده ایجاد کرده و برای مادرانی که قصد کنترل کودک را دارند بهتر است.
در آشپزخانه های قدیم که مانند امروز دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ،نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

انواع طرح های آشپزخانه:

۱- طرح L شکل:

این طرح به خاطر خمیده بودن، یکی از محبوب ترین طرح های آشپزخانه است. در این حالت اگر تعداد افرادی که به آشپزخانه می آیند زیاد باشد، از لحاظ جا کمبودی احساس نمی شود بعلاوه در این طرح می توان پیشخوان یا میز غذاخوری را هم به اشپزخانه اضافه کرد.

چیدمان آشپزخانه ال شکل

چیدمان آشپزخانه ال شکل

۲- نوع U شکل:

در این روش، سه جهت آشپزخانه با این وسایل پر شده و بین آنها کابنیت ها ، پیشخوان و اسباب و وسایل دگیر قرار می گیرد. این روش به خاطر قرار دادن فشرده ی وسایل آشپزخانه در کنار هم بسیار پر طرفدار است. این حالت فضای باز زیادی را ایجاد کرده و جریان کاری در آشپزخانه را راحت تر می کند.

چیدمان آشپزخانه یو شکل

چیدمان آشپزخانه یو شکل

۳- مدل G شکل:

این مدل همانند مدل U شکل است، همان میزان فضای باز زیاد و میزان فضای پیشخوان را به ما می دهد. چیزی که این مدل را از مدل U شکل متمایز می کند دیوار چهارم کابینی است.

چیدمان آشپزخانه جی شکل

چیدمان آشپزخانه جی شکل

۴- مدل گالری:

این مدل مناسب آشپزخانه های کوچک بوده و بسیار به صرفه است. افرادی که در این مدل آشپزی می کنند دسترسی خوبی به اجاق گاز و وسایل آشپزی دارند اما کابینت و محل ذخیره¬ی غذا محدود است.

چیدمان آشپزخانه گالری

چیدمان آشپزخانه گالری

۵- مدل دیواری :

این مدل بیشتر مناسب آپارتمانهاست. این روش با سه دیوار در جلویش فضای آزاد زیادی وجود دارد، رفت و آمد را راحت تر می کند.

چیدمان آشپزخانه دیواری

چیدمان آشپزخانه دیواری

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.
اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند

  انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1655

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما