وان الکتریک

وان الکتریک

شرکت پیشگامان علم الکترونیک مجری و طراح سیستم های حفاظتی و نظارتی و برق ساختمانی

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 133
  • بازدید دیروز : 682
  • بازدید کل : 652530

راهنمای نورپردازی منزل


راهنمای نورپردازی منزل

 نورپردازی نکته مهمی است که اگر اصولی انجام شود، به ارتقای کیفیت چیدمان کمک می‌کند. در غیر این صورت، باعث افت دکور و دلزدگی می‌شود. اکثر اوقات نمی‌توانید نورپردازی غیراصولی خانه‌تان را تشخیص دهید، اما علایم و پیامدهای آن را حس می‌کنید.

علایمی مثل سردرد، چشم درد و احساس نارضایتی از دکوراسیون خانه بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشد. اگر نورپردازی خانه را به صورت اصولی و آگاهانه اجرا کنید، فضای خانه تمیز، وسیع و خوشایند به نظر می‌رسد.

از آنجا که بسیاری از ما شانس دخالت در نقشه اولیه ساختمان و ساختن خانه ای با ویژگی های مورد نظر خود را نداریم پس در مرحله طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق می توان به این امر پرداخت و کاستی های احتمالی موجود در میزان نورگیری اتاق را جبران کرد. نورپردازی در هر اتاق باید متناسب با ویژگی های معماری آن و نحوه قرارگیری اتاق باشد و ضمن تامین نور مورد نیاز باید با سبک دکوراسیون اتاق نیز هماهنگ باشد.

یک نورپردازی خوب بیش از هر چیز به میزان نورگیری اتاق در روز مرتبط است تا دست کم نور مورد نیاز در طول روز را با ترکیبی از نور طبیعی و در صورت نیاز مصنوعی تامین کند. هریک از اتاق های خانه از طریق پنجره میزانی از نور طبیعی را دریافت می کند، اما این امر به آن معنا نیست که از نور کافی در طول روز برخوردار است.

با توجه به کاربردهای مورد نظر یک اتاق و همچنین مقدار نور طبیعی که به اتاق راه می یابد ممکن است کیفیت و کمیت این نور کافی نباشد. این کیفیت و کمیت به نحوه قرارگیری یک خانه و سپس هریک از اتاق ها، اندازه و فرم اتاق، ابعاد آن و تعداد پنجره ها و آنچه در برابر پنجره قرار دارد، بستگی دارند.

نحوه قرارگیری اتاق، جهتی است که پنجره های اتاق رو به آن دارند. به طور کلی در نیمکره شمالی نوری که از پنجره های شمالی به داخل یک اتاق می تابد سفیدتر و کم حرارت تر و همچنین یکنواخت تر از نوری است که از پنجره های جنوبی به درون می تابد.

نور شمالی تاثیر کمتری روی رنگ ها می گذارد و در حضور این نور رنگ ها واقعی تر دیده می شوند. اما نور جنوبی که زرد رنگ تر است رنگ ها را گرم تر از آنچه هستند نشان می دهد و کنتراست های شدیدی از نور و سایه در یک اتاق پدید می آورد. این ویژگی ها در نیمکره جنوبی برعکس هستند

نور اتاق خواب

اتاق خواب از آن اتاق هایی است که نور یکی از اصلی ترین اجزای آن است و رکن اساسی آن به حساب می آید.

یک نور بسیار ملایم برای شب ها، باعث می شود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یک خواب راحت و آسوده داشته باشید. همچنین یک نور قوی باعث می شود شما صبح ها دچار مشکل بالا نشوید و برای پوشیدن لباس لازم نباشد اتاق خوابتان را ترک کنید.

مهم ترین چراغ و نور در اتاق خواب شما چراغ هایی است که در کنار تخت خواب است. برای قرار دادن این چراغ ها شما می توانید از دیوار پشت تخت استفاده کنید و چراغ را روی دیوار نصب کنید.

اگر از چراغ های پشت تخت استفاده می کنید این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که ارتفاع چراغ ها پشت سرتان نباید زیاد باشد. اگر از تختخواب دو نفره استفاده می کنید حتما آنها را جدا کنید و کلید را هم به صورت جدا قرار دهید.

اگر هم به سراغ چراغ خواب های رومیزی رفته اید دقت کنید که ارتفاع آنها طوری تنظیم شود که نور مستقیم به صورت شما نخورد. می توانید از کلیدهای دیمر یا همان تنظیم کنندهای نور در اتاق خوابتان استفاده کنید.

این کلیدها حتی برای چراغ اصلی اتاق خواب نیز قابل استفاده است. اگر نور خورشید که از پنجره اتاق داخل می شود مستقیم به صورت شما می خورد و باعث اذیت شما می شود، راهکار این است که از پرده های حصیری یا کرکره ای استفاده کنید تا از این مشکل نجات پیدا کنید.

از شمع در اتاقتان استفاده نکنید. البته تا زمانی که مطمین نشده اید قبل از اینکه خوابتان ببرد آن را خاموش خواهید کرد.

اتاق خواب کودکان

استفاده از چراغ های مختلف برای کودکان با نقش های رنگی می تواند جذابیت داشته باشد. در عین حال که برای اتاق کودکان هم می توانید از کلیدهای دیمر استفاده کنید. این کار می تواند جو اتاق را طوری تنظیم کند که کودکان احساس خواب آلودگی کنند و راحت تر و زودتر به خواب بروند. چنانچه در اتاق کودکانتان تلویزیون یا کامپیوتر وجود دارد به آنها اجازه ندهید در تاریکی کامل از آنها استفاده کنند.

برای چشم آنها بهتر است از یک نور ملایم استفاده کنید. استفاده از دیمر یا کنترل کننده نور در این مورد نیز خوب است. همچنین از چراغ رومیزی هم برای این کار استفاده کنید.

نور پردازی در هال، حمام و آشپزخانه

در آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارها، قسمت اعظم کار در آشپزخانه روی سطح کابینت ها در کنار اجاق گاز یا شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اغلب آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند؛ در نتیجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نیستند.

با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، ما در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم.

مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد.

همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزیینی استفاده شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی توسط چراغ هواکش تامین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.

همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست وشوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحا هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجراست. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تامین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند، نصب یک چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید که برای این منظور از چراغ های فلویورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت بسزایی دارد.

در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردند مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

چند نکته در نورپردازی

- یکی از نکات مهم در نورپردازی این است که حتما باید نور منعطف و قابل تغییر داشته باشد، نه یک نور ثابت. در این صورت به راحتی می‌توانید با چرخاندن کلید برق به هر میزان که مایل‌اید، نور مورد نظر را تنظیم کنید و اتاق را به یک اتاق پرنور و روشن یا اتاقی کم نور و شاعرانه تبدیل کنید.

-درست است که هر اتاق و هر فضایی در خانه نورپردازی مجزا و متفاوتی می‌خواهد اما باید نظام پیوسته و واحدی در نورپردازی کل خانه به وجود آید.

برای مثال: آیا می‌خواهید همه چراغ‌ها با یک کلید روشن شود و یا هرکدام را جداگانه و با کلید مجزا روشن و خاموش کنید؟ به صورت معمول باید تعدادی مدار در هر اتاقی بگذارید و ۲ تا ۳ کلید برای خاموش و روشن کردن لامپ‌ها تعبیه کنید. توصیه می‌کنم برای این کار بیش از ۳ کلید در یک اتاق نصب نکنید.

-معمولا هر اتاقی به ترکیب سه نوع نورپردازی احتیاج دارد، نور عمومی یا پس زمینه، نور موضعی یا نور مخصوص کار، نور تاکیدی و یا دکوراتیو. با استفاده از این سه ترکیب می‌توانید قابلیت روشن کردن تمام فضاهای اتاق (با شدت‌های متفاوت) را داشته باشید.

-وجود آینه و شیشه‌های رنگی در خانه به زیبایی و بهتر شدن نورپردازی کمک می‌کند زیرا نورهای موجود را منعکس و دوچندان می‌کند و باعث تلطیف فضای خانه می‌شود. امروزه با وجود متنوع بودن رنگ شیشه‌های دکوراتیو، می‌توانید بنا بر رنگ دکوراسیون خانه، از شیشه‌های مختلف استفاده کنید.

-شیشه‌هایی که امروزه در بازار دکوراسیون وجود دارد، علاوه بر زیبایی خواصی مانند ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریال بودن را دارند (از طریق پخش یون‌های نانوسیلور روی لایه خارجی شیشه، باکتری‌ها کاملا از بین رفته و عملکرد آنها مختل می‌شود.

آنتی‌باکتریال بودن این شیشه‌ها، در گرما و رطوبت نیز از انتشار باکتری و کپک زدن جلوگیری می‌کند). همچنین در صورت شکستن این نوع شیشه‌ها، به خاطر داشتن یک لایه نگه دارنده، تکه‌های شیشه به این لایه می‌چسبد و مانع از بریده شدن دست افراد و آسیب‌های دیگر می‌شود.

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1311

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

قم , خیابان انقلاب , کوچه 41 پلاک 15

اطلاعات و دانش رمز پیروزیست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما